nieuws

Koekje levert bijna €13.000 voor het goede doel op

Mensenwerk 282

In slechts 7 maanden tijd zijn er een half miljoen Eberhardjes verkocht. Het koekje, vernoemt naar oud-burgemeester Eberhard van der Laan, werd door Nico Meijles van Holtkamp Horeca Patisserie en Croquetten samen met Résalieke Vlieger, de bedenkster van het Amsterdamse Eberhardje, gelanceerd.

Koekje levert bijna €13.000 voor het goede doel op

Na de lancering van de eerste Eberhardjes tijdens de Vrijheidsmaaltijd voor Lieve Amsterdammers nam de verkoop van de koekjes een enorme vlucht. Ze zijn niet meer weg te denken uit de horeca van Amsterdam. Van iedere verkochte kilo Eberhardjes gaat minimaal €2,50 naar de Stichting Eberhard voor Amsterdam. Op woensdag 5 december maakte Nico Meijles bekend welk bedrag er in zeven maanden tijd is opgehaald: €12.802,20.

Bijna 13.000 euro voor Stichting Eberhard voor Amsterdam

Résalieke Vlieger ontving als voorzitter van de stichting uit handen van Nico Meijles en zijn gehele team de cheque met het bedrag dat werd opgebouwd door de verkoop van de Eberhardjes. ‘Dit is zo bijzonder’, zegt Vlieger, ‘We hadden gedacht in één jaar tijd zo’n 10.000 euro op te halen en nu zitten we in zeven maanden tijd al op een bedrag dat hoger is! En we zijn nog maar net begonnen, er zijn nog zoveel kansen. We hebben sinds kort ook het Keurmerk Amsterdam Made, dus dat helpt ons om te laten zien dat we kwaliteit bieden en een blijvertje zijn!’

Verbinding

De Stichting Eberhard voor Amsterdam richt zich op het (mede)financieren van activiteiten gericht op het verbinden van de mensen in Amsterdam. Ineke Kuiper, bestuurslid en verantwoordelijk voor alle online communicatie van de stichting: ‘Tijdens onze zomeractie brachten we wekelijks een kilo Eberhardjes naar een verbindende activiteit. Zo brachten we koekjes bij; ‘Het Feest van de Verbinding’, een door buurtbewoners ingerichte tentoonstelling over Kruseman, de Volksopera, bij het Pop Up Choir, bij een voetbaltoernooi voor statushouders van Stichting Ykeallo en bij verschillende buurthuizen en buurtfeesten. We zien zoveel mooie, vaak ook kleinschalige projecten en activiteiten die met een financiële bijdrage van ons nét wat meer impact kunnen hebben. Daar willen we ons graag op richten.’

Het nieuwe Amsterdamse koekje: Eberhardje.
Foto: Breeduit Marketing

Kroon op het werk is voor Vlieger het feit dat de Eberhardjes echt als symbool worden gezien voor verbinding en ‘goed zorgen voor onze stad en voor elkaar’. De Eberhardjes zijn bijvoorbeeld deze hele week hét bedankje voor vrijwilligers in Amsterdam. Via de website www.amsterdambedankt.nl van de Vrijwilligers Centrale Amsterdam kun je je favoriete vrijwilliger bedanken met o.a. een pakje Eberhardjes. ‘Hoe cool is dat? Ik wil heel graag dat mensen het Eberhardje gaan zien als symbool voor het hebben van een ‘hart voor Amsterdam’. Iedereen die in deze stad woont, werkt of op bezoek komt heeft dat. Dat is wat ons in feite verbindt. En hoe mooi zou het zijn als straks alle bezoekers Eberhardjes kopen en mee naar huis nemen en dan daarmee direct iets terugdoen voor de goede doelen in de stad?’

Eberhardje in de Amsterdamse horeca

De Eberhardjes worden geserveerd als koekje bij de koffie bij o.a. het Rijks Restaurant, het Van Gogh Museum en het Concertgebouw, maar ook bij Café Reynders en het Lloyd Hotel. Particulieren kopen de Eberhardjes bij Patisserie Holtkamp aan de Vijzelgracht 15 in Amsterdam.

Op www.eberhardjes.nl lees je waar je ze in Amsterdam bij de koffie krijgt en hoe je als horecaondernemer de koekjes kunt bestellen. Verder is er meer informatie te vinden over het achterliggende idee en de stichting.

Reageer op dit artikel