blog

Keuzestress

Mensenwerk 557

Souk is Arabisch voor overdekte markt. Wanneer men het over ‘souks’ heeft bedoelt men overdekte winkelstraatjes. Vaak zijn dit hele nauwe straatjes die de typische sfeer geven aan bijvoorbeeld de Medina van Marrakesh. Tenminste zo legde onze gids dit uit tijdens een recent bezoek aan deze prachtige stad in Marokko.

Keuzestress

In het oude stadscentrum, de Medina, zijn aansluitend aan het grote Djemaa el Fna plein deze souks te vinden. In een labyrint van smalle en dus soms overdekte steegjes zijn talloze kraampjes te ontdekken met de meest uiteenlopende producten. Volgens de reisorganisatie zijn er maar liefst 8000 van deze winkeltjes! Je vindt er shawls, kruiden, potjes, kleding, tassen, zilverwerk, vloerkleden, lampen, sieraden en nog heel veel meer.

Links en rechts worden oude ambachten uitgevoerd. Zo zit er iemand houten zeven te maken voor het zeven van meel. Men weeft prachtige kleden. Maar er zijn ook kappers, slagers, bakkers en kunstenaars te vinden. De bakkers bakken hun platte broden op de stenen vloer en bezorgen deze vervolgens op een houten kar. Op een gegeven moment waren we op zoek naar een flessenhouder. In het hotel waar we zaten, worden alle plastic flessen met water aangeboden in een bewerkte lichtmetalen flessenhouder. Dit gaf direct de typische Marokkaanse sfeer op tafel, die we graag mee naar huis wilden nemen.

Tijdens deze zoektocht stuitten we werkelijk op een honderdtal winkeltjes die deze flessenhouders aanboden. Te kust en te keur, maar de één te glad, de ander te bewerkt de derde te geel. U kent dat wel. Het grappige was dat nagenoeg iedere winkel precies hetzelfde aanbod had. De prijzen varieerden en waren zonder uitzondering veel te hoog, maar onderhandelbaar. Het is een heerlijke wereld om jezelf in onder te dompelen als toerist.

Na een uurtje of wat rondgedwaald te hebben, werd mijn reisgenoot steeds enthousiaster en vroeg ik me meer en meer af: hoe verdient iemand hier zijn brood? Verkopers van zonnebrillen die proberen iedereen die al met een dergelijke ogenbeschermer op de neus rondloopt, een extra exemplaar te verkopen. Een aanbieder van rieten tassen die ons zijn winkeltje inloodst om te laten zien dat hij precies eenzelfde model heeft als we net gekocht hebben. Beste man, we hebben er aan één echt genoeg. Degene die hier een lesje marketing volgt, heeft een gouden toekomst.

Uiteindelijk kochten we een mooie flessenhouder bij een jongen die niet zo opdringerig was, maar vriendelijk, wat verlegen. We gunden hem de verkoop. Hij onderscheidde zich. Weliswaar op een onopvallende manier.

De kunst als ondernemer is echter om je bewust te onderscheiden. Hoe doet u dat als bakker? Het doet er echt toe om anders te zijn. Het maakt niet uit op welk vlak, wanneer je maar bijzonder bent. Het loont de moeite om op te vallen. Om iets bijzonders te doen. Is uw bedrijf het vriendelijkst? Het best? Het goedkoopst? Jos Huybregts van bakkerij Van Vessem bijvoorbeeld, kiest ervoor om het duurzaamst te zijn. Wat kiest u?

Reageer op dit artikel