blog

Blog: Lekker lastige klanten

Mensenwerk

Blog: Lekker lastige klanten

‘Waarom heb ik toch zulke lastige leerlingen in de klas?’ Dat vroeg Annet Plaizier van Bakkerij Plaizier in Hoogeveen zich af, toen ze jaren geleden voor de klas stond. Een prachtige baan in het voorgezet onderwijs. Het gaat haar veel energie en voldoening. Maar helaas kon een aantal irritante scholieren een hele werkdag voor haar verpesten.

‘Waarom heb ik toch deze moeilijke gevallen in mijn klas?’, was voortdurend haar prangende vraag. ‘Heel simpel’, gaf een oudere ervaren collega uiteindelijk aan. ‘Zij maken van jou een betere docente.’

Dat is ook de reden waarom kinderen op jonge leeftijd ontzettend vervelend kunnen zijn. Dan krijgt het kind betere ouders. Ze doen het gewoon expres! Alles heeft een reden. Denk aan lastige medewerkers. Zij maken van jou een betere leidinggevende. Een betere manager. Ze houden je scherp en voorkomen dat je op de automatische piloot gaat.

Van moeilijke klanten word je een betere verkoper. Ze maken je alert. Ze geven direct aan als er iets niet klopt. Het is ook maar goed dat ze klagen. Stel je voor dat ze gewoon wegblijven. Lang leve de klagers, de tegenwerkers, de lastposten. Bekende spreuk is dan ook: het zijn de dwarsliggers die het spoor recht doen lopen.

Annet Plaizier is inmiddels al jarenlang de stuurvrouw van de winkels van Bakkerij Plaizier. Kritisch, gedreven en met een duidelijke mening. De winkels lopen als een trein. Klanten gaan tevreden naar buiten met een lekker broodje, bijzonder taartje of een geinig chocolade-cadeau. Alles lijkt op rolletjes te gaan. Maar niet helemaal. ‘Gelukkig zijn ze er nog’, zegt Annet. ‘Gelukkig zijn er nog van die mensen die altijd iets te klagen, zeuren of aan te merken hebben. We hebben ze nodig, want zij houden ons scherp. Die lekkere, lastige klanten.’

Reageer op dit artikel