nieuws

Enerverende Ondernemersdag Top Bakkers

Evenementen

Enerverende Ondernemersdag Top Bakkers
Peter van Strien, directeur Top Bakkers

Inspiratie voor pure ingrediënten, streekproducten en concepten was de rode draad op de enerverende Ondernemersdag van Top Bakkers op 16 juni bij het Bakery Institute in Zaandam.

Onder meer Spar-directeur Sjaak Kranendonk en founder Paul Bringmann van La Place vertelden tijdens de Ondernemersdag over constante verandering, samenwerking en succes. Tijdens drie inspiratietours bezochten de ondernemers de nieuwste foodconcepten en puur-werkende bakkerijbedrijven in de omgeving van Zaandam. Een broodproeverij met François Brandt en maaltijden met pure streekproducten maakten de dag compleet.

Kansen voor lokaal en streek

Rogier Vermeegen van GfK beet het spits af met een presentatie over een marktonderzoek in opdracht van onder meer Top Bakkers naar de cateringmarkt. Zijn conclusie: er zijn volop kansen voor streekproducten en lokale aanbieders. Belangrijke voorwaarde voor succes is, dat cateraars hun gasten actief opzoeken met acties en aanbiedingen. Een belangrijke meerwaarde is het maken van landelijke afspraken met een lokale invulling.

Verandering als enige constante

Aandachtig gehoor was er voor Sjaak Kranendonk, algemeen directeur van SPAR Nederland. Hij ziet die collectieve afspraken met lokale invulling als een van de succesfactoren in de samenwerking met de ondernemers van Top Bakkers. Het hoogste fairshare in brood van SPAR is onder meer daarvan het resultaat. Hij hield de bakkers voor, dat in de huidige marktverandering de enige constante is. Samen met de bakkers wil Kranendonk de eigen bakkersmerken in de winkels verder versterken.

Moeilijk te kopiëren

Op het puntje van hun stoel luisterden de ondernemers naar het fascinerende succesverhaal van Paul Bringmann over La Place, lekker eten, transparantie, permanente evolutie en revolutie van het product en over het belang van eenvoud in de basis. Bringmann noemde daarbij zijn 5-ingrediëntenregel voor pure producten als voorbeeld.

Met haar kenmerkende enthousiasme sprak Vicky Littlejohn, directeur Bakery Institute, over het succes van haar onafhankelijke bakkerijopleiding en haar studenten, die verspreid over Nederland hun eigen bakery market starten. Bakery Institute is de private bakkerijopleiding voor iedereen die zich wil ontwikkelen in het bakkersvak. Het instituut werd gerealiseerd met crowdfunding nog voordat het woord in Nederland ingeburgerd raakte.

In de middag bezochten de bakkers diverse foodconcepten en pure bakkerijbedrijven, zoals de Foodhallen, de Foodmarkt en bakkers als Mickey Egstorf, Bakker van Vessem en Bbrood.

Reageer op dit artikel