blog

De eerste indruk

De winkel

De eerste indruk
Yvonne van Gils

Een eerste indruk kun je maar één keer maken. Dat geldt voor vele gebeurtenissen: een belangrijk sollicitatiegesprek, bij nieuwe klantenwerving, tijdens het geven van presentaties en misschien wel het allerbelangrijkst: aan je klanten! Een eerste indruk is zeer bepalend voor hoe de klant later over je winkel en producten denkt.

Wordt de klant bij binnenkomst al verrast met een begroeting, een opgeruimde en schone winkel, mooie presentatie van de producten en daarbij ook nog eens vriendelijk geholpen door de winkeldames dan sta je in een positief licht bij deze klant.

Eigenlijk begint dat ‘indruk maken’ al buiten de winkel. Met een opvallende, mooie pui en liefst ook met een etalage of seizoensgerichte aankleding van de pui is een goede eerste indruk zo gemaakt. Ga jezelf maar na wanneer je een lunchadres zoekt ergens in een binnenstad. De presentatie van de buitengevel, stoepborden, het terras enzovoort zijn erg bepalend voor je keuze. Zelf hebben we veel grote ramen in onze winkel en binnen hangen links en rechts van de entree grote, sfeervolle thema-ornamenten die ‘ons gezicht’ mede bepalen. Vaak zetten we onze bakfi ets buiten om nog meer ambacht en sfeer uit te stralen.

Mijn ergernis nummer één is wel een winkel waarvan de gevelramen volgeplakt zitten met posters of stickers. Zeker wanneer die niet goed verwijderd worden, oogt dat erg slordig. Ook onkruid en vuil tussen de stoeptegels is zo’n ergernis. En ik weet dat het veel energie kost om deze puntjes op de i te zetten. Wat wel echt recht doet aan de entree zijn bijvoorbeeld echte kerstboompjes met verlichting of kandelaars naast de deur met de kerstdagen. Of grote zonnebloemen in mooie vazen/bakken in de zomer. Puur alleen voor die eerste indruk!

Reageer op dit artikel