artikel

Chocolaterie sfeermaker bij Wereldbakker Wijnand

De winkel 1168

Wijnand Stegeman verbouwde vorig jaar in de zomer zijn zaak in het Gelderse Laren. De ondernemer koos voor een flinke uitbreiding. Ook integreerde hij een chocolaterie in zijn zaak.

Chocolaterie sfeermaker bij Wereldbakker Wijnand
Wijnand Stegeman heeft zijn interieur zelf ontworden samen met schrijnwerker René Bruns. Foto's: Jan Willem Schouten

Wereldbakker Wijnand onderging vorig jaar een grondige verbouwing. De zaak is met zo’n 120 m2 uitgebreid, de winkel heeft een chocolaterie gekregen. ‘We groeiden uit onze jas’, zegt eigenaar Wijnand Stegeman. ‘Ik had de keuze om uit te breiden in diverse panden of om alles bij elkaar te houden op deze locatie, maar dan wel met een flinke verbouwing.’ Het werd dat laatste. ‘Ik heb er wel lang tegenaan zitten te hikken’, zegt de ondernemer eerlijk. ‘Maar ik ben ervan overtuigd dat het onze kracht is dat we alles op één locatie hebben.’ Hiermee doelt Stegeman op de winkel, bakkerij en chocolaterie.

Chocolatier Marieke ten Have heeft vrij spel bij Wereldbakker Wijnand.

Chocoladeverkoop

Zeven jaar geleden begon Stegeman met het verkopen van chocolade in de winkel. ‘Vroeger maakte ik thuis de chocolade, daar had ik geen ruimte voor in de bakkerij. Ik maakte het eenvoudige werk, zoals brokken.’ De verkoop hiervan liep erg goed. ‘Maar eigenlijk had ik niet genoeg ruimte in de winkel om de chocolade mooi te presenteren. Ook was het door de open bakkerij al snel te warm in de winkel. Daardoor stopten we al na Pasen met het verkopen van chocolade. Daarna was het er simpelweg te warm voor in de winkel.’

Anderhalf jaar geleden, met de verbouwing in zicht, ontmoet Stegeman chocolatier Marieke ten Have op een open dag van het Graafschap College. Ten Have maakte tijdens de open dag een showstuk en Stegeman was er aanwezig in zijn functie als bestuurslid van ROBO (Regio Overleg Bakkerij Onderwijs). ‘Ik zag haar daar het aan werk en was erg onder de indruk. Ik heb haar daar ter plekke een baan aangeboden’, lacht Stegeman.

Een paar weken later kwam de jonge chocolatier uit Vorden op gesprek bij Stegeman. ‘Dat gesprek duurde viereneenhalf uur, het was gelijk duidelijk dat we op één lijn
zaten’, zegt de ondernemer.

Ten Have krijgt vrij spel bij de Wereldbakker. ‘We brainstormen samen over nieuwe bonbons, maar Marieke werkt alles vervolgens verfijnd uit’, zegt de Larense ondernemer. ‘Ik wil niet meer de lompe voorspelbare bonbons van vroeger, maar kleine verfrissende bonbons met verrassende smaken.’ Een voorbeeld hiervan is de lemongrass bonbon, deze heeft een frisse smaak dankzij de citroengelei en sereh (citroengras) vulling en is omhuld door een romige laag witte chocolade.

De gemiddelde besteding per klant ligt hoog, dit komt mede door de cadeauartikelen die klanten makkelijk meepakken.

Millennials

De keuze voor jonge en hippe bonbons is een logische. Uit onderzoek binnen het bedrijf blijkt dat er relatief veel millennials de zaak bezoeken. De groep mensen van 20 tot 35 jaar ligt bij de Larense bakkerij twee keer zo hoog dan landelijk. ‘Dat komt denk ik door onze verrassende, jonge producten.’

Uit datzelfde onderzoek blijkt ook dat de gemiddelde besteding bij de Wereldbakker hoger ligt dan in anderen bakkerijen. ‘Wij verkopen veel cadeauartikelen. Bijvoorbeeld chocolade voor meesters en juffen aan het einde van een schooljaar. Kinderen die in de winkel komen willen dat graag kopen en omdat de prijzen laag liggen, vinden de ouders dat al snel goed.’

Klanten uit heel het land weten de winkel te vinden. ‘Een stel uit Hoofddorp past één keer in de week op een kleinkind op in een dorp verderop. Elke week komen ze op die dag ook even bij ons aan om brood te halen’, geeft Stegeman als voorbeeld. ‘Een ander echtpaar uit Apeldoorn heeft zelfs speciaal een vriezer aangeschaft voor Loarnse Stoete.’

De zaak heeft een open uitstraling. Rechtsvooraan zit de chocolaterie en daarachter de bakkerij. Alles wordt met glas van elkaar gescheiden.

Verbouwing

De zaak van Stegeman is in 2017 grondig verbouwd. Het pand werd met 120 m2 uitgebreid. De open bakkerij is gebleven. Maar dan wel afgeschermd door glas. ‘Hierdoor houdt de zaak zijn openheid, maar is de temperatuur in de winkel beter te regelen’, verklaart de bakker. ‘Op deze manier kunnen we het hele jaar een groot aanbod aan chocolade verkopen.’

De chocolaterie wordt ook doormiddel van glas afgescheiden van de winkel en bakkerij. Chocolatier Ten Have is daardoor goed te bewonderen door de klanten.

De ondernemer heeft grotendeels zijn winkel en chocolaterie zelf ontworpen. ‘Emondt en Infrashop maken heel mooie winkels, maar ik heb liever iets bijzonders.’ Hiervoor heeft hij hetzelfde hout gebruikt als bij de laatste verbouwing zeven jaar eerder. ‘Het hout is zelfs van dezelfde boom afkomstig’, lacht Stegeman. Bij de verbouwing in 2011 werkte hij samen met schrijnwerker René Bruns, die in hetzelfde dorp woont. ‘René heeft het hout dat tijdens die verbouwing is overgebleven voor mij bewaard, hij dacht vast dat ik over een paar jaar weer ging verbouwen.’ Door het gebruik van hout heeft de winkel zijn warme uitstraling behouden. ‘Maar dankzij het glas en staal dat wij nu hebben gebruikt, is het ook een strakkere, frissere winkel geworden’, zegt Stegeman.

De nieuwe zaak legt hem geen windeieren. De chocoladeverkoop is vervijfvoudigd in omzet. En de gehele omzet is met 13 procent gegroeid.

Bakery Institute

Wijnand Stegeman is in het voorjaar toegetreden tot het bestuur van Bakery Institute. Hij en zijn werknemers hebben zelf diverse cursussen gevolgd bij het opleidingsinstituut. ‘Onze bakkers hebben er veel kennis en kunde opgedaan wat ze trots maakt. Bij het Bakery Institute leren ze weer zelf producten maken zonder het gebruik van allerlei mixen. Hiermee wil ik niet zeggen dat we helemaal geen mixen meer mogen gebruiken, maar door zelf vaardigheden te leren zijn ze misschien minder vaak nodig.’
Het doel van Stegeman als bestuurslid is om bakkers beter kennis te laten maken met het Bakery Institute. ‘Ook hoop ik dat er meer samenwerking komt tussen de roc’s en het BI, want ik zie ze als een aanvulling op elkaar.’

Bekijk ook ons

Reageer op dit artikel