nieuws

BreadBot: volledig geautomatiseerde broodmachine

De bakkerij 858

Onder de naam BreadBot presenteert het Amerikaanse familiebedrijf Wilkinson Baking Company tijdens de Consumer Electronics Show (CES), die van dinsdag 8 tot en met vrijdag 11 januari plaatsheeft in Las Vegas, een broodmachine, die het bakproces van grondstoffen tot eindproduct volledig geautomatiseerd uitvoert.

BreadBot: volledig geautomatiseerde broodmachine
Foto: Wilkinson Baking Company

‘Betekent deze bakkerijrobot het einde van de ambachtelijke bakker?’, vraagt technologieredactuer Christian Born van het AD zich af om daarna zelf het antwoord te geven: ‘Waarschijnlijk niet, maar het is wel gaaf om te zien. Het brood is van deeg tot oven te volgen.’

235 broden per dag

De BreadBot produceert tien broden per uur. Omdat de volautomaat dagelijks een half uur dient te worden gereinigd, komt de machine van Wilkinson Baking Company tot een maximum van 235 broden. AD-verslaggever Born: ‘Dat is niet een bizar hoog volume, maar elk brood duurt ook nog eens zes minuten om te maken. Dat is een langzaam tempo voor een supermarkt. Vooral als je een vergelijking maakt met de bakker, waar genoeg broden in de schappen liggen.’

De tijd tot het eerste voltooide brood is anderhalf uur, waarna om de zes minuten een nieuw brood wordt geproduceerd. En alles is te volgen door de consument; die kan het proces stap voor stap met eigen ogen volgen.

Emotionele band

Randall Wilkinson, ceo van Wilkinson Baking Company, dat is gevestigd in Walla Walla in de staat Washington, steekt – vanzelfsprekend – zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken: ‘Brood is een belangrijk onderdeel van het Amerikaanse leven. Maar in de meeste supermarkten van vandaag heeft het zijn emotionele band met de shopper verloren. In het tijdperk van thuisbezorging, trekt de BreadBot consumenten terug naar de winkel, omdat de machine vers, heerlijk brood levert dat wordt geproduceerd met ‘theater en engagement’. We zijn zó enthousiast om op de CES te laten zien hoe we de broodverkoop van een retailer met meer dan 30 procent hebben verhoogd.’

 

Foto's

Reageer op dit artikel