nieuws

‘Geef focusproducten een paastwist’

De bakkerij 75

Pasen is voor veel mensen een goed excuus voor een lekkere traktatie. Dat maakt ze gevoelig voor impulsaankopen. Voor (banket)bakkers is het de uitdaging om met kleine aanpassingen Pasen in de bakkerij te brengen. Ook de paasbrunch blijft populair. Denk daarbij aan een combinatie van bekende producten en nieuwe lekkernijen om uit te proberen.

‘Geef focusproducten een paastwist’
Mini-paaskuikens op basis van kokomix van Bakels Senior. Foto: Bakels Senior

Pasen is voor de ondernemer al lang niet meer de week voorafgaand aan het feestweekend, zegt Marco van Wijk, marketing manager van Vandemoortele Nederland. ‘Consumenten zijn, net als met Kerst, al veel eerder te prikkelen tot extra aankopen. Supermarkten signaleren dat ook en zetten in januari de paaseitjes al in de schappen. Haak daar op aan’, adviseert hij. ‘Eerst met houdbare impulsartikelen zoals paaseitjes en, naarmate Pasen dichterbij komt, met paasdecoraties in de winkel en echte paasaanbiedingen.’

Pasen is een vrolijk feest en dat maakt dat consumenten bereid zijn wat extra’s uit te geven aan producten die dat uitstralen, benadrukt Van Wijk. ‘Voor consumenten vormen de paasdagen namelijk een goed excuus voor een lekkere traktatie en ze zijn hierdoor gevoeliger voor impulsaankopen. Niet alleen bij de paasbrunch, maar ook rondom Pasen waarderen consumenten producten met een paastintje. Niet te ingewikkeld, maar wel vrolijk en feestelijk.’

Kleine aanpassingen

Hij raadt (banket)bakkers aan om kritisch en creatief naar het bestaande assortiment te kijken en te bedenken hoe je met kleine aanpassingen Pasen in je bakkerij brengt. ‘Hierdoor is het niet nodig je bestaande assortiment ver te verbreden: geef je focusproducten een paastwist. Bestrooi bijvoorbeeld de Berliner bol met poedersuiker, met behulp van een sjabloon, in de vorm van een ei. Een cake in een vorm van een paashaas is zo gemaakt. Met een toef en een paasei wordt een muffin een paasmuffin. Die twist maakt producten aantrekkelijker als impulsaankoop, dus maak daar gebruik van.’

foto 6 vipam

Decoraties op producten zijn de puntjes op de i, vindt Erik van Leyden van Vipam International. Foto: Vipam International

Ook is het volgens hem belangrijk om uit te rekenen welke paasproducten de beste marge hebben en om daarop bij het stimuleren van meerverkoop te focussen. ‘Leg personeel uit waarom bepaalde producten interessanter zijn om te verkopen. Train ze bijvoorbeeld om aan klanten die enkel brood halen, te vragen of de klant al wat lekkers heeft voor bij de koffie. Leg de producten die je het meeste wilt verkopen klaar bij de kassa. Zorg dat klanten ze zelf gemakkelijk kunnen pakken, dat verlaagt de drempel om een aankoop te doen. Door het ophangen van decoratie krijgt de klant direct een paasgevoel.’

Paasbrunch

De traditionele paasmaaltijd is nog steeds de paasbrunch, een echte broodmaaltijd, vervolgt Van Wijk. ‘Consumenten houden van variatie en ze willen van alles wat kunnen proberen. Het liefst hebben mensen een combinatie van bekende producten, waarvan ze weten dat ze lekker en bijzonder zijn, en nieuwe producten om echt uit te proberen. Het is een ideaal moment om een klant kennis te laten maken met wat nieuws. Maak het ze zo makkelijk mogelijk en geef bijvoorbeeld de optie om verschillende soorten broodjes en croissantjes mee te nemen voor de paasbrunch. Maak een mooie mand met verschillende kleine broodjes met desem, granen en zaden, gecombineerd met viennoiserie, zoals de mini maple pecan en lekkere verwenproducten zoals gevulde muffins, die je dus gemakkelijk een paastwist kunt geven. Het geeft de klant een stuk gemak om zo voor iedereen thuis wat lekkers mee te kunnen nemen.’

Gezond versus genieten

Het paasontbijt wordt steeds meer een paasbrunch voor het hele gezin, vult Marie-Claire van der Schoor van de Sonneveld Group aan. ‘Het is echt een moment van gezellig samen zijn. Met aan de ene kant erkend gezonde producten zoals bijvoorbeeld volkorenbrood, en aan de andere kant de producten die horen bij dit specifieke genietmoment zoals een goed gevulde paasstol.’ Het brede Sonneveld portfolio kan volgens haar bakkers helpen om een goed gevarieerd assortiment te maken binnen hun productiemogelijkheden, zodat klanten voldoende keuzes hebben om de brunch op de paastafel naar eigen wens in te vullen.

Deze Pasen zien we naast de traditionele kleuren als pastelroze, oranje, geel en groen, de aardetinten bruin, zwart en wit als decoratie van paaseieren, weet Van der Schoor. ‘Deze kleuren komen ook terug op nestkastjes en ‘paaswoonaccessoires’ als paasmandjes beplakt met bloemen, tafelkleden, eierdopjes et cetera.’

Traditionele producten horen bij Pasen, vervolgt ze. ‘Natuurlijk is iedere bakkerij vrij om hierin aanpassingen door te voeren, zoals andere vullingen of een andere vorm, zodat er unieke producten ontstaan. Maar in de basis geven de traditionele producten het echte paasgevoel en ze zullen daarom nog vele jaren belangrijk zijn. Rond Pasen liggen voor de bakker de meeste kansen dan ook bij juist die producten die zijn klanten van hem verwachten.’ Ze besluit met een tip: ‘Maak het assortiment niet te groot, want dan zie je door de bomen het bos niet meer en stel je uiteindelijk klanten teleur. Doe de dingen die je wilt doen zo goed mogelijk!’

foto 4 Steensma

Volgens Evert-Jan van Egteren van Royal Steensma kunnen bakkers naast de populaire paasbrunch ook inspelen op een ander eetmoment: het diner. Brood dat je gemakkelijk kunt delen is daarvoor bijvoorbeeld heel geschikt. Foto: Royal Steensma

Durven onderscheiden

Leo Nouwen van Zeelandia adviseert bakkers om onderscheidend te durven zijn door naast de traditionele producten als een paasstol en broodkuikens ook op een andere manier het vakmanschap te tonen. ‘Bijvoorbeeld door te werken met eetbare bloemetjes of met bijzondere smaakcombinaties. De consument staat ervoor open. Juist met Pasen mag het wel een beetje bijzonder zijn.’

Volgens hem geldt de 80/20-regel nog altijd voor de traditionele paasproducten. ‘Dat is de basis van de paasomzet. Maar die producten zijn in iedere bakkerswinkel en ook in de supermarkt terug te vinden. Daar kun je je als bakker dus niet echt meer mee onderscheiden. Met een Macaron de Violet, een Pêche et Pistache, een Duo Artistique en een Zoete Bloesem kun je dat wél. En wat te denken van een Brunch Breaker of een Vruchten Smulband. Allemaal te vinden op onze website, want zoals elk jaar hebben onze bakkers weer een aantal mooie recepten ontwikkeld die het goed zullen doen met Pasen.’ De kleur van Pasen is voornamelijk geel, maar dit is prima te combineren met andere frisse, vrolijke lentekleuren, weet Nouwen. ‘Ook de producten die met behulp van deze recepten gemaakt kunnen worden, zijn voornamelijk geel, gecombineerd met violet, groen en paars.’

Lees het volledige artikel in Bakkerswereld 2. Nog geen abonnee? Vraag dan hier een kennismakingsabonnement aan.

Reageer op dit artikel