blog

Samen iets unieks creëren

De bakkerij 2357

Een klant benaderde me een paar maanden geleden met de vraag of ik een product voor hem kon maken. Na veel gepiel en gepruts kwam ik er niet uit en ik plaatste een bericht op Facebook om advies te vragen aan collega’s. De reacties stroomden binnen en een paar dagen later had ik een product dat voldeed aan de wensen van de klant.

Samen iets unieks creëren
Arend Kisteman

Dit zette me aan het denken over hoe wij als bakkers kunnen samenwerken. Vaak zie je dat leveranciers of overkoepelende organisaties acties verzinnen, maar wij kunnen dit natuurlijk ook zelf. Stel, we verzinnen een product dat makkelijk en rationeel is te maken. We kiezen een dag uit om dit te introduceren bij onze klanten en gaan massaal gebruikmaken van onze social media.

Bijvoorbeeld: op woensdagochtend om 8 uur plaatsen we allemaal onze foto van ons eigen product online, ieder met zijn eigen variatie en insteek. Heel Nederland wordt dan overspoeld met dat ene product en dat gaat vraag creëren. Vraag bij de klanten en bij de media. Wat gebeurt er in de bakkerswereld, dat ineens alle bakkers hetzelfde product aanbieden? Wat is het? En hoe smaakt het?

De precieze marketingterm ervoor weet ik niet meer, maar ik vond de mooiste manier van reclame maken altijd als een groot bedrijf een landelijke campagne lanceerde voor een product dat nog niet bij de supermarkt lag. Het creëren van vraag, en daarmee jouw afnemers dwingen dit op te nemen in het assortiment.

Ik denk dat het begin van het jaar uitermate geschikt is om dit soort acties samen te doen. Er is niet veel andere gelegenheid om extra verkoop te stimuleren en samen kunnen wij uniek zijn. We zijn ook niet elkaars concurrent en kunnen elkaar op deze manier zelfs versterken.

Ik ben benieuwd wie hier ook wat in ziet en misschien kunnen we in een besloten groep op een sociaal platform onze ideeën delen. Klein beginnen en misschien sluiten ooit alle bakkers aan om samen ons vak en onze producten onder de aandacht te brengen en de verkoop te stimuleren.

We hoeven niet aangesloten te zijn bij een keten, stichting of vereniging om uniek te zijn. Doe je mee?

Reageer op dit artikel