artikel

Vernieuwing in het sinterklaasassortiment

De bakkerij

Vernieuwing in het sinterklaasassortiment
Worteltaart, Piet Fours en kleine letters van Brussels banket.

Ondanks het traditionele karakter van het sinterklaasassortiment biedt het nog voldoende ruimte voor vernieuwing. Zo zijn er traditionele ‘sinterklaassmaken’, die tot op heden in de decemberperiode nauwelijks in producten worden verwerkt. Of steek traditionele producten in een sinterklaasjasje. Bijvoorbeeld door een petit four te veranderen in een Piet Four.

Op sinterklaasavond worden niet meer alleen pepernoten, marsepein en chocolade gegeten, weet Marinke van den Berge, trade marketeer bij Zeelandia. ‘Het is een echt familiefeest, waarbij bijvoorbeeld het gourmetstel op tafel komt of vrienden met elkaar een gezellige borrelavond houden.’ Wat betreft de zoete producten blijven, uiteraard, traditionele producten altijd terugkeren in het assortiment. ‘Probeer naast deze traditionele producten ook een paar verrassende producten in een sinterklaasjasje in de winkel te presenteren.’

Zo zijn er volgens Van den Berge ook traditionele ‘sinterklaassmaken’, die tot op heden in de decemberperiode nauwelijks in producten worden verwerkt. ‘Welk kind krijgt er nu geen mandarijntje in de sinterklaasperiode? Denk daarom eens aan verrassend fris gebak met mandarijn en/of sinaasappel, of voeg sinaasappel toe aan een gevuld speculaastaartje voor een hele herkenbare sinterklaassmaak’, raadt ze aan.

Worteltaart

Een ander product dat volgens haar bij uitstek geschikt is voor sinterklaasavond is een heerlijke, smeuïge worteltaart, met daarin ‘alle wortels die voor het paard van Sinterklaas in de schoentjes gedaan zijn’. ‘Denk ook eens breder dan alleen ‘zoete producten’, vervolgt Van den Berge. ‘Maak de klanten erop attent dat er ook producten zijn voor een andere invulling van het ‘heerlijk avondje’. Biedt bijvoorbeeld een kleurrijk brood aan voor bij de borrel, zoals ons KlvøreBrød.’
Meer betrokkenheid is te creëren door bijvoorbeeld een workshop te organiseren voor kinderen. ‘Laat kinderen hun eigen speculaaspop versieren, echte pepernoten bakken of marsepeinfiguurtjes maken. Zeker weten dat de ouders ook niet met lege handen naar huis gaan.’

Piet Four

Voor de Sinterklaastijd brengt Vipam een uniek product aan: de Piet Four. Erik van Leyden legt uit: ‘Er is al enige tijd een discussie gaande over de kleur van Zwarte Piet. Daar hebben wij nu een passende oplossing voor gevonden: een baret in vijf kleuren met ogen eronder. Zo kan de ondergrond (het gezicht) in ieder gewenste kleur worden uitgevoerd. Wanneer je deze decoratie verwerkt op een petit four, kun je de naam van het product in de sinterklaasperiode veranderen in Piet Four. Minimale input, maximaal rendement en een glimlach op het gezicht van de koper.’

Rond sinterklaas zijn ook spijsletters ideaal, vindt merkt Etienne Verhoef van Sonneveld Group. ‘Als bakkers kleine letters willen
maken, dan zouden ze Brussels banket kunnen gebruiken. Vervolgens kunnen deze letters eventueel extra worden gedecoreerd met chocoladedrizzle.’

‘Hofleverancier van de Sint’

Bakeplus en partners introduceren dit jaar bij wijze van sinterklaascampagne een sfeerpakket voor bakkerswinkels. Met een sinterklaaspop van 1,20 meter hoog en 14 vrolijke Pietjes tovert de bakker zijn winkel in een handomdraai klaar voor de periode rondom 5 december. Bovendien mogen deelnemende bakkers zich ‘Hofleverancier van de Sint’ noemen. Sinterklaas en zijn Pieten, die overigens neutraal getint zullen zijn, worden in het sfeerpakket aangeleverd met een handleiding. ‘Het is niet de bedoeling deze Pietjes zomaar lukraak in de winkel te plaatsen’, aldus de werkgroep achter de sinterklaascampagne.

Reageer op dit artikel