artikel

Grote nationale bakkersactie #appelrakker

De bakkerij

Grote nationale bakkersactie #appelrakker

Veertien bakkers doen een oproep aan hun collega’s om op 23 september viral te gaan met de hashtag appelrakker ‘vers van uw ambachtelijke bakker’. Die hashtag moet die dag trending topic worden.

De datum 23 september 2019 moet een memorabele datum worden in de geschiedenis van de ambachtelijke bakkerij. Het is de bedoeling dat alle bakkers in Nederland die dag hetzelfde product introduceren: de appelrakker. Een initiatief dat deze keer komt vanuit de bakkers zelf en waar geen overkoepelende organisatie bij betrokken is. Sinds 7 augustus wordt de aankondiging van de actie al veelvuldig gedeeld op social media en dat geeft vertrouwen dat de actie daadwerkelijk gaat aanslaan.

Hashtag Appelrakker

Alle bakkers twitteren, instagrammen of facebooken die dag de productnaam appelrakker met een hashtag ervoor. ‘Als het goed is wordt de lancering op social media gedeeld, zonder dat er dus een groot bedrijf achter zit. Het wordt een actie van de bakkers zelf’, zegt de Zwolse bakker en initiator Arend Kisteman tegen Bakkerswereld.

Kisteman hoopt dat de actie zo’n bekendheid gaat genereren dat klanten bij hun eigen bakker vragen naar het artikel, waardoor deze bijna is ‘gedwongen’ de appelrakker in de schappen te hebben. Bakkers die op die maandag gesloten zijn, hebben het product dan vanaf dinsdag in de schappen. De Zwolse Stadsbakker vond de mooiste manier van reclame maken altijd al als een groot bedrijf een landelijke campagne lanceerde voor een product dat nog niet bij de supermarkt lag. Kisteman: ‘Het creëren van vraag, en daarmee jouw afnemers dwingen dit op te nemen in het assortiment.’

De bakker heeft op Facebook de groep ‘Appelrakker’ aangemaakt en heeft contact opgenomen met overkoepelende organisaties als het NBOV, NBC en groothandels en leveranciers met het verzoek het bericht te delen op hun socialmediakanalen. Wanneer de actie een succes blijkt te zijn, willen de 14 initiatiefnemers er een jaarlijks terugkerende campagne van maken.

Er is een basisrecept, maar daarbinnen kan de bakker creatief zijn

Er is een basisrecept, maar daarbinnen kan de bakker creatief zijn

De appelrakker is een korstdeegproduct, gevuld met daarop dunne plakjes appel. Kisteman: ‘Makkelijk en rationeel te maken voor zowel brood- als banketbakkers. Iedereen kan zijn eigen prijs hanteren en eigen grondstoffen gebruiken. Veel vrijheid dus. Wanneer een ondernemer liever een ovale of vierkante appelrakker wil maken, kan dat ook. Er is een basisrecept, maar daarbinnen kan de bakker creatief zijn, door er bijvoorbeeld juist wel of geen toef slagroom op te doen.’

Basisrecept Appelrakker

Korstdeeg (zelf zetten of kant-en-klaar kopen)
Rol de korst uit op circa 2,5 mm.
Prik er gaatjes in en steek rondjes uit met een steker van 11 cm.

Roomspijs
300 gram amandelspijs
300 gram (kook)room

Slap amandelspijs af met de room.
Spuit roomspijs in spiralen op de korst. Houd aan de rand vrij en spuit niet helemaal vol.
Snijd appel in dunne plakjes en leg deze in een rondje op de
roomspijs.
Bestrooi de appels met kaneelsuiker.
Bak circa 17 minuten op 200°C in heteluchtoven
of 30 minuten op 210°C in een inschietoven.
Werk na het bakken af met gelei.
Uitkomst ongeveer 35 stuks.

De columnist van Bakkerswereld is vooral enthousiast over het feit dat deze actie nu uit de koker van het ambacht zelf komt. ‘Vaak zie je dat leveranciers of overkoepelende organisaties acties verzinnen, maar wij kunnen dit natuurlijk ook’, verklaart Kisteman.

Hij bedacht de actie samen met Adriaan Vonk, Arthur van Horssen, Cornee Wegerif, Edwin Prins, Hugo de Groot, Fiona Ekeler, Jaap Tuijn, Joep Gommans, Lex Brakenhoff, Marco Waegemakers, Maureen Jacobs, Pieter Soeteman en Wouter Jacobs.

Reageer op dit artikel