blog

Lokaal ondernemerschap, het nieuwe wij-gevoel

Blogs

Lokaal ondernemerschap, het nieuwe wij-gevoel

Veel verenigingen vieren de zomer. Een voetbaltoernooi, een hockey toernooi of een open tennis toernooi. Er is veel te beleven in de zomer langs de velden.

Ben je fanatiek lid binnen een vereniging, dan weet je dat dit soort evenementen vaak de krenten in de pap zijn wanneer het gaat om baromzet en publiciteit. De concurrentie tussen verenigingen wanneer het gaat om inschrijvingen en bezoekersaantallen is navenant. Een geslaagd toernooi is vaak de opmaat voor meer leden en meer contributie-inkomsten voor de penningmeester. Alles hangt samen, dus iedereen doet meer dan zijn best.

Alles moet voor niets

Lokale ondernemers worden vaak benaderd voor sponsoring van prijzen, een bonte avond of de hapjes en drankjes voor de vrijwilligers want zoals vaak. Alles moet voor niets.

Alles moet voor niets, zijn vier woorden na elkaar die menig ambachtelijk ondernemer de nodige onderbuik gevoelens bezorgen. Voor niets! En wie gaat mij dan betalen, hoor ik je al denken. Lokaal ondernemerschap kan met een beetje boeren verstand ‘voor niets’ veel opleveren voor de lokale bakker, slager, kaasboer, visspecialist, slijter en traiteur.

Immers, de leden van de club uit je wijk, dorp of stad zien en eten je spullen. Zien of horen je reclame uitingen, horen je aanmoedigingen en je inzet voor hun club en de jouwe. Samen bij de club, maar dan ook samen in je winkel voor bij de clubleden thuis. De ene hand wast de andere. Boerenverstand!

Zo genereer je winkel-traffic

Wat te denken van die advertentie in het clubblad, waarin staat dat mensen op vertoon van hun club-pas niet enkel korting krijgen, maar ook bijvoorbeeld sparen voor je bijdrage aan hun club-toernooi. Wat te denken van de extra omzet die je maakt wanneer de club klant is bij je en wat te denken van de free publicity die een toernooi genereert wanneer je naam prominent onder de aandacht wordt gebracht als sponsor? Misschien kun je organiseren dat je winkeltoonbank het loket is voor de kaartverkoop. Hoezo, winkel-traffic genereren!

Nee, zo’n vraag met ‘alles moet voor niets’, is met een beetje boerenverstand een mooie springplank voor lokaal ondernemerschap. Het is een bond tussen de club en je onderneming. Het geeft je nu en in de toekomst geen slechte onderbuik-gevoelens meer, maar eerder het ‘wij’ gevoel.

Hoe mooi kan het zijn? Succes met ondernemen.

Reageer op dit artikel