blog

Klein misverstand, grote gevolgen voor de bakkerijsector

Blogs 753

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het is een bekend spreekwoord en het doet zeker opgeld in de foodsector. Voedselschandalen zijn killing voor hele branches, waarin vaak een enkeling willens en wetens de boel weet te belazeren. Slechts uit op winstbejag.

Klein misverstand, grote gevolgen voor de bakkerijsector

Consumenten worden mede daardoor terecht steeds kritischer. Ze willen weten waar de producten die ze consumeren vandaan komen. De roep om openheid en transparantie is steeds luider en steeds meer producenten zijn zich daarvan bewust.

Goed en eerlijk verhaal in het belang van de consument

Zo ook de broers Borgesius. Een gevestigde naam in het grootbedrijf in de bakkerijwereld. Een goed en eerlijk verhaal rondom brood is in het belang van de consument, vinden de bakkende broers. Brood is in hun ogen een voedzaam, eerlijk en betaalbaar product voor iedereen. De Borgesius-holding vindt Nederlands brood zelfs zó puur dat ze een lobby wil starten om brood btw-vrij te krijgen.

De heren leven niet bij de waan van de dag, maar varen hun eigen koers. Winst maken is niet het doel maar het middel om het bedrijf gezond te houden. De broers Borgesius zien een belangrijke taak voor zichzelf weggelegd om de waarde van brood uit te dragen en dichterbij de consument te staan. ‘We willen weer de herkenbare bakker uit de buurt zijn’, laten ze weten in een interview in deze editie van Bakkerswereld.

Iedereen moet z’n steentje bijdragen

Maar voor hen is het ook belangrijk dat de branche als geheel er alles aan doet om het imago van brood weer op de rit te krijgen en de broodconsumptie op peil te brengen. Deskundige en gedegen voorlichting over de waarde van brood mag van hen beter van de grond komen, gedragen door de hele sector. Iedereen moet z’n steentje bijdragen.

Hoe belangrijk het is dat de sector een vuist maakt als het gaat om het bewaken van het imago van brood, bleek ook vorige week weer. Het gerenommeerde Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) publiceerde een bericht over misleiding van voedselfabrikanten. In dit artikel, dat massaal werd opgepikt door de landelijke media, werd volkorenbrood als voorbeeld genoemd van een product waarbij volkoren op de verpakking staat, maar dit niet in het product zou zitten.

Goed dat NBC tanden laat zien

Het was het NBC dat gelijk op de berichtgeving aansloeg en alle media benaderde met het dringende verzoek deze gewraakte zinsnede te verwijderen. Want voor de Nederlandse markt is dit beeld onjuist. Het doet onrecht aan de waarheid en het is zeer schadelijk voor het imago van brood en van de sector. Het mag dan berusten op een klein misverstand, de gevolgen zijn groot. Het is goed dat het NBC onmiddellijk zijn tanden liet zien en als waakhond voor de sector optrad.

 

Reageer op dit artikel