blog

Verkoop op rolletjes

Blogs 358

Verkoop op rolletjes

Een keer per jaar is het feest in het kerkdorp Wesepe, waar ik opgroeide. In het tweede weekeinde van augustus wordt in dit Sallandse dorp de jaarlijkse kermis opgebouwd. Het stelde in mijn kinderjaren eigenlijk niets voor, maar wat vonden we het spannend en gezellig. In het weiland naast de kerk en voor de dorpskroeg moesten de koeien even plaatsmaken voor de botsauto’s, een draaimolen en een heuse zweefmolen. Meer was het eigenlijk niet. Nou ja, natuurlijk was er de grote tent, maar daar rook het naar zware shag en verschraald bier. Dan was het beter toeven bij de patat- of oliebollenwagen. Meer keuze was er ook niet.

Dat is nu wel anders. Op menige dorpskermis staan tegenwoordig ten minste een of meerdere foodtrucks. Deze eettentjes-op-wielen schieten als paddenstoelen uit de grond. In verschillende plaatsen worden Foodtruck-festivals georganiseerd, vaak met een steeds exotischer aanbod: bbq en grill, sushi, biologisch, insecten, healthy shakes, wraps en ga zo maar door.

Ook de slager en de bakker hebben de foodtruck ontdekt. Foodtrucks zijn hip en voor de versondernemer een mogelijkheid om zich aan een breder publiek te presenteren. Dat merkt ook Ilse Lamers van De Bakker Lamers in Oss, die sinds 2015 in een kekke Piaggio rondrijdt. Het wagentje is prachtig gepimpt en volgens Lamers bevalt het uitstekend. ‘We hebben er geen dag spijt van gehad, maar je moet er niet je kost mee willen verdienen’, zegt ze.

En daar heeft ze wel een punt. Een foodtruck is een prima reclamemiddel, maar als je denkt binnen te gaan lopen, kon je wel eens van een koude dorpskermis thuiskomen. De markt voor eettentjes is erg druk bezet, en er zit best wel kaf tussen het koren. Daar ligt dan ook de kans voor onze sector. Kwaliteit verkoopt en daar zijn bakkers sterk in. Een foodtruck als een verlengde bakkerij, of zo u wilt als een gepimpte toonbank, met het beste dat u in huis heeft. Dat geeft blije gezichten.

Reageer op dit artikel