blog

Dynamic pricing, een grote kans voor de kleine ondernemer

Blogs

Dynamic pricing, een grote kans voor de kleine ondernemer

Voor wie het nog niet weet: bij dynamic pricing staat de prijs van een product niet vast. Deze wordt bepaald door bepaalde omstandigheden of afspraken. In de luchtvaartindustrie is dynamic pricing een bijna normaal iets. De prijs van de tickets wordt vaak aangepast naargelang de beschikbaarheid van plaatsen afneemt. Ook in de hotellerie is dynamic pricing normaal. Factoren die van invloed kunnen zijn op de prijs zijn naast de beschikbaarheid van kamers, de verwachte vraag uit de markt. Deze kan per minuut wijzigen door weer, evenementen, omgevingsfactoren en concurrentie.

De welhaast bekendste vorm van dynamic pricing is de prijsbepaling op de rommelmarkt. Een artikel is dan waard wat iemand bereid is er voor te betalen. Een moderne versie hiervan is natuurlijk Marktplaats.nl. In het digitale tijdperk, de tijd van big data kijken veel aanbieders van producten op websites constant naar elkaar. Om de gunst van de klant te winnen, maar zeker ook om de beste prijs te krijgen, worden prijzen voortdurend aangepast. Wanneer bedrijven niet alleen digitaal, maar ook in fysieke winkels actief zijn, is dit een hele uitdaging. We zien dan ook steeds meer bedrijven pionieren met elektronische prijskaartjes. Bekende voorbeelden hiervan zijn de MediaMarkt en Staples. Alsof omgaan met dynamic pricing nog niet ingewikkeld genoeg is, moet bij het bepalen van de prijs vaak ook nog rekening gehouden worden met lokale marktsituatie. Stel je bent monopolist in je regio met een fysieke winkel dan gelden weer andere regels.

De consument van nu snapt dat een brood dat vandaag niet verkocht zal worden morgen onverkoopbaar is. Evenzo dat roombroodje, die hazelnootslagroompunt of die appelflap. De consument wil immers vers, eerlijk en heerlijk verwend worden. Diezelfde consument is ook Nederlander en betaald graag een marktconforme prijs. Hier liggen kansen voor kleine ambachtelijke winkeliers. Dynamic pricing. Immers waarom zou u niet handig kunnen inspringen binnen uw lokale markt door winkelvoorraad en tijd van de dag te koppelen aan het prijs instrument. Kost dit u marge? Dat hoeft niet want onverkochte producten hebben geen marge en let wel. U zit aan de knoppen. Stel, u had ’s morgens om 8.00 uur twaalf aardbeiensloffen à €9,25 in de winkel staan en zijn er om 10.30 uur nog twee over, terwijl uw banketbakkers naar huis zijn. Waarom de prijs niet veranderen in €10,50? U bepaalt welke producten op welk moment van de dag een andere prijs krijgen. Bovendien, waarom zou een prijs alleen naar beneden bijgesteld mogen worden?

Het mooie van dynamic pricing is dat klanten zich hier moeilijk op kunnen instellen. Het zal veelal klanten verleiden tot het doen van andere aankopen en mogelijk het doen van extra uitgaven in uw winkel, omdat de prijs hen aanstaat. Juist heel lokaal, in ambachtelijke winkels met bederfelijke waar zouden ondernemers meer moeten gaan pionieren met ‘nieuwe’ verkoop. De overzichtelijkheid van de winkels in het ambacht, kennis van de klanten en het ambacht van verkopen geven de kleine zelfstandige brood en banketbakker wellicht een ‘nieuw’ vergeten wapen in de strijd tegen de supermarkten.

Succes met ondernemen!

Albert Vinkenborg, oud-ondernemer en bedrijfsadviseur

Reageer op dit artikel