blog

Investeren in medewerkers

Blogs

Investeren in medewerkers

Het waardevolste kapitaal binnen een bedrijf zijn je medewerkers. Je kunt nog zo veel investeren in het pand, in de machines of in een marketingcampagne, als je niet de juiste mensen om je heen weet te verzamelen, zal succes uitblijven. Maar hoe doe je dat?

Enerzijds is het een kwestie van geluk om op het juiste moment de juiste personen binnen te halen. Anderzijds is het een kwestie van 
investeren in de medewerkers van wie je weet dat ze bij je bedrijf passen. Investeren in de vorm van opleiding, nascholing en training aanbieden. Maar vooral investeren in tijd en aandacht. Hierdoor leer je je mensen kennen en weet je waar hun kwaliteiten liggen en waar niet. Zo kun je ervoor zorgen dat de juiste persoon op de juiste plek terechtkomt. Of dat de taakverdeling zo wordt toegepast dat ieders kwaliteiten het best tot uiting komen.

Bij mijn winkelmedewerkers zie ik bijvoorbeeld heel goed wie sterk is op de drukke momenten in de winkel, wie snel broodjes kan inpakken en wie efficiënt schoonmaakt. Dat wil niet zeggen dat de een alleen dit doet en de ander 
alleen dat. Het is ook zeker niet de bedoeling dat iemand er de kantjes vanaf loopt, maar ik kan hier wel op sturen. Degene die echt een hekel heeft aan rijden in de bestelauto, hoeft van mij niet te bezorgen. Want er is ook een ander, die dit als een welkome afwisseling van de ochtendtaken ziet. Zelf heb ik niks met etaleren, maar er zijn er een paar die dit prima in de vingers hebben en het leuk vinden om te doen. Zij blij en ik blij. Het betekent ook dat je soms moet concluderen dat een bepaalde taak die bij een functie hoort, gewoon niet past bij een persoon. Je kunt er veel energie in steken om te proberen dit alsnog zover te krijgen. Soms kan dit betekenen dat je afscheid moet nemen van iemand. Maar als deze medewerker verder uitstekend voldoet, kun je er ook voor kiezen om dit ‘gebrek’ te accepteren en de 
betreffende taak bij een ander neerleggen of deze zelf voor je rekening te nemen. Dit kan veel frustratie – bij de medewerker, maar vooral bij jezelf – voorkomen.

Ik zeg niet dat dit makkelijk is, in sommige gevallen heeft het jaren geduurd om tot deze conclusie te komen. Maar het geeft wel rust en duidelijkheid. Door op deze manier naar mijn medewerkers te kijken, hun sterke kanten te zien, kan ik hen hun minpuntjes vergeven. En waardeer ik ze voor wat ze waard zijn. Niet alleen voor ons bedrijf, maar vooral als mens.

Reageer op dit artikel