nieuws

Inspiratietoer door Amsterdam

Nieuws

De eerste dag van het nieuwe trainingstraject Grip op je bakkerij zit erop. Maandag toerde een twintigtal bakkerij-eigenaren en -medewerkers per fiets langs diverse brood- en banketbakkerijen in Amsterdam om inspiratie op te doen.

Inspiratietoer door Amsterdam
Patisserie Kuyt bood volop inspiratie, onder meer over hoe te werken op een klein oppervlak. Foto's: Koos Groenewold

Dat gebeurde soms door alleen maar – met consumentenogen – te kijken naar een bedrijf en het marktgebied waar dat gevestigd is. Bij een aantal bedrijven werd door bedrijfsleiding enthousiast uitleg gegeven over het concept. De deelnemers aan Grip op je  bakkerij gingen van start met een ontbijt bij de Foodmarkt van  Jumbo, waar ze hun eerste indrukken opdeden.

Holtkamp

De toer ging onder meer langs Patisserie Holtkamp aan de Vijzelgracht. Oud-eigenaar Cees Holtkamp gaf met verve uitleg over het ontstaan van het bedrijf en de klanten die Patisserie Holtkamp bedient. Door de hogere kosten waar ondernemers in dit deel van de stad te maken hebben, moeten de prijzen van een product ook hoger zijn, legt Cees Holtkamp uit, omdat enkele deelnemers de prijs van bijvoorbeeld voor een kleine appeltaart hoog vonden. Het is de Amsterdamse werkelijkheid die geldt voor het centrumgebied.
Aan de Utrechtsestraat werden de deelnemers hartelijk ontvangen bij Patisserie Kuyt, waar de ondernemers al even enthousiast en inspirerend hun verhaal deden. Ook hier is de prijsstelling hoger vanwege de locatie en het geboden assortiment en de ingrediëntenkeuze. De inrichting van zowel de winkel en de tearoom, als van de productieruimte kreeg hier veel aandacht. Kuyt moet woekeren met de ruimte, waardoor iedere vierkante centimeter wordt benut. Een andere realiteit van de binnenstad, waarbij uitbreiding naar links of rechts vaak moeilijk is en de enige mogelijkheid soms is de kelder verder uit te graven.

Lekkere dingen

Van een heel ander kaliber, waar evenzeer plaats voor is in de Amsterdamse markt, is De Lekkere Dingen Bakker aan het Marie Heinekenplein. Duidelijk werd ook hier dat de doelgroep en de locatie bepalend zijn voor het type assortiment en de prijsstelling. De bakkersvestiging ligt tegenover de kassa’s van supermarkt Dirk van den Broek.
In weer een ander deel van de stad, aan het Olympiaplein, volgden een aantal specialisten op een rij: Bakkerij Renzema, kaasspecialist L’Amuse, en Le Fournil de Sébastien. ‘Kijk naar de bedrijven, hun uitstraling en laat op u inwerken wat u daarvan vindt’,  sprak André Wijnhorst die namens de Nationale Bakkerij Academie (NBA) bij het opleidingstraject van Bakkerswereld is betrokken.

Vlaamsch Broodhuys

De dag werd vervolgd met een rit door de Beethovenstraat, waar onder meer BBrood, Huize van Wely, Hergo ‘de slager met een koksmuts’ en Le Pain Quotidien zijn gevestigd. De deelnemers aan Grip op je bakkerij keken en wisselden meningen en zienswijzen uit. Aan tafel tijdens een gemoedelijke lunch bij het Vlaamsch Broodhuys aan de Haarlemmerstraat ging de uitwisseling van ervaringen verder.

In de Haarlemmerstraat werden verder onder meer Marqt en droogvleesspecialist Ibericus bezocht.
De kop is eraf, ondanks de regen bleek de groep bakkers en banketbakkers enthousiast over wat ze hebben gezien, over hun onderlinge ontmoeting en het vervolg van het trainingstraject. Over enkele weken komen de deelnemers opnieuw bij elkaar om zich te verdiepen in het onderwerp Consumentenbeleving: inspelen op (onbewust) klantengedrag, klanten boeien, binden en vasthouden.

 

Lees ook
Grip op je bakkerij van start met inspiratietoer

Reageer op dit artikel