Dreiging met advocaten werkt, supers en bakkers bedenken andere namen voor crompouce

Dreiging met advocaten werkt, supers en bakkers bedenken andere namen voor crompouce
Gevulde croissants van Bakkerij Lex Brakenhoff.

Supermarktketens Jumbo en Albert Heijn stoppen met de naam crompouce, bevestigen woordvoerders van beide ketens na berichtgeving van De Telegraaf. Ook bakkers bedenken andere namen voor het razendsnel in populariteit gestegen product.

De croissant gecombineerd met een tompouce blijft wel in de schappen liggen van de supers, maar krijgt een andere naam. Bij Jumbo heet het product vanaf zondag tompouce croissant en Albert Heijn noemt het nu AH Tompouce Croissant.

Het in korte tijd razend populair geworden crompouce-gebakje is inzet geworden van een juridisch steekspel. De Utrechtse Ulrika Menig, die deze kruising tussen een tompouce en een croissant als eerste op de markt zegt te hebben gebracht, dreigt navolgers voor de rechter te slepen als zij de naam crompouce gebruiken. Menig, eigenaar van de ‘fysiek gesloten’ Bammetje Bakery, zei eerder de crompouce in 2020 tijdens de coronalockdown te hebben bedacht.

Optreden tegen inbreuk

Woensdag 15 november meldde ze dat ze een advocaat heeft ingeschakeld. Het product en de merknaam van de crompouce mogen niet zonder toestemming worden gebruikt. Volgens Menig zal ‘zeer zeker opgetreden worden’ tegen inbreuk.

De advocaten van Menig hebben al tientallen partijen aangeschreven, waaronder verschillende ketens en de twee supermarkten. Ambachtelijke bakkers mogen voortaan alleen in licentie het product verkopen, anderen worden gesommeerd de verkoop te staken. Zo niet, dan dreigt een rechtszaak.

De woordvoerder van Jumbo bevestigt dat dit de reden is dat de naam van het product wordt aangepast. Een woordvoerster van Albert Heijn zegt dat de supermarktketen ‘geheel vrijwillig’ de naam van het product heeft veranderd.

Merknaam geregistreerd

Menig liet in 2020 de merknaam en het product registreren. Bakkers mogen volgens haar het product voortaan alleen in licentie verkopen, anderen worden gesommeerd de verkoop te staken. In elk geval Bakker van Maanen is inmiddels licentiehouder.

Hoe nieuw de crompouce echt is, blijft onderwerp van discussie. Juridische experts menen dat een zaak over de naam crompouce waarschijnlijk weinig kans maakt. 'Bij een woordmerk is alleen het woord beschermd en niet de vorm/ontwerp van het product zelf', zegt Gert-Jan van Egmond, van Juristvoordebakker.nl.

'In de perceptie van de consument gaat het niet om een merk. Een merknaam moet onderscheidend zijn en daar is in dit geval geen sprake van'”
— Gregor Vos, Brinkhof Advocaten

Gregor Vos van Brinkhof Advocaten zegt woorden van gelijke strekking, namelijk dat het woord vooral een beschrijving is van het product, van een tompouce en een croissant. ‘In de perceptie van de consument gaat het niet om een merk. Een merknaam moet onderscheidend zijn en daar is in dit geval geen sprake van. Bovendien wordt de naam inmiddels ook al door iedereen beschrijvend gebruikt.’

Anne Mieke Ravenshorst

Anne Mieke Ravenshorst

Redacteur/coördinator Bakkerswereld

Studeerde journalistiek en voorlichting. Als verslaggever bij diverse regionale media kwam zij terecht bij Bakkerswereld, het vakblad waarop ook haar ouders geabonneerd waren. Ze werkte daarna jarenlang als eind- en featureredacteur bij het Agrarisch Dagblad en bij diverse vakbladen voor de supermarktsector: boer-bakker-bolletje. Haar 'roots' hervond Anne Mieke bij Bakkerswereld, dat inmiddels veel meer is dan een magazine in print; de online-omgeving wordt steeds belangrijker. Op de beknopte redactie werkt zij als (eind-)redacteur en coördinator, waarin ze wordt bijgestaan door een vertrouwd team freelancers.