Meeliften op de hype: Donpouce en Tom Crouse doen intrede, Zeelandia maakt 'poucepas'-poster

Meeliften op de hype: Donpouce en Tom Crouse doen intrede, Zeelandia maakt 'poucepas'-poster
Een deel van de nieuwe poster van Zeelandia.

De crompoucenhype neemt grotere vormen aan met gerechtelijke dreiging als (anti-)climax. Bakkers bedenken daarom tal van creatieve (woord)variaties op deze van oorsprong met room gevulde (roomboter)croissant met roze, chocolade dak. In dit overzicht vind je (random) nieuwtjes en nieuwe vindingen die de redactie bereiken. Zoals de Donpouce. Zeelandia speelt met een nieuwe poster in op alle 'poucepas' rondom het woordmerkenrecht.

Oorsprong ligt bij Ulrika Menig

De oorspronkelijke bedenker van de Crompouce®croissant is Ulrika Menig. In juni 2020 introduceerde zij het product in haar vegan-bakkerij Bammetje Bakery in Utrecht. De fysieke bakkerij heeft de deuren tijdelijk gesloten sinds december 2021.

Ulrika Menig: 'De Crompouce®croissant kreeg toentertijd al veel media-aandacht en er was vanuit klanten veel vraag naar. Daarom besloot ik hetzelfde jaar het product vast te leggen. Eind 2021 sloot ik mijn bakkerij. Nu, jaren later heeft Bakker van Maanen het product herontdekt en zijn wij een officiële samenwerking aangegaan. Van Maanen heeft de licentie-rechten verkregen om het product op de markt te mogen brengen en de merknaam te gebruiken.'

De oorspronkelijke bedenker van de Crompouce®croissant, ben ik”
— Ulrika Menig, eigenaar Bammetje Bakery

Van Maanen

De hernieuwde hype ontstond bij bij Bakker van Maanen in Rijnsburg. De lekkernij werd daar in februari weer op de kaart gezet, toen Van Maanen een Tompoucenfestival organiseerde, waarbij nieuwe creaties de ruimte kregen. Eén hiervan is de crompouce. Dankzij influencer Sophie Quari werd het product maanden later opnieuw een enorme hype, landelijk ditmaal. Van Maanen heeft op 8 november zelfs the House of Crompouce geopend in Amsterdam, een pop-up-store voor drie maanden.

Behalve een hype ontstond er ook heisa: Van Maanen heeft inmiddels een licentie gesloten met Menig. Diverse bakkers en supermarkten vormen de naam om, om niet in rechtenkwesties terecht te komen. De originaliteit is talrijk en tekenend voor de creativiteit van de sector, variëren van Nonnepoucen, Donpoucen tot Tom Crousen.

Nieuwe poster van Zeelandia

Zeelandia helpt bakkers bij alle 'poucepas' en heeft een poster ontwikkeld waarbij bakkers zonder problemen hun lekkere, roze roomcroissantjes kunnen blijven aanprijzen en verkopen. 'Want de naam is dan wel geregistreerd, maar het product niet. Eet smakelijk', aldus het bedrijf.

Bakkerij Lex Brakenhoff lanceert de Donpouce

Bakkerij Lex Brakenhoff in Assendelt bedacht een nieuwe variant op de kromme 'tompouce': de Donpouce. Een kruising tussen een tompouce en... een donut.

NonnePouce, dé Limburgse variant van de Crompouce

De NonnePouce is de Limburgse variant van de Crompouce van Bakkerij Mestrom uit Sittard-Geleen. De bakker heeft deze lekkernij gelanceerd aan de vooravond van het carnavalseizoen. De NonnePouce is een combinatie van de Nonnevot, een typisch Limburgs gebakje in de vorm van een knoop, en de Crompouce. Ze wordt gevuld met een romige banketbakkersroom en afgewerkt met een roze glazuur.

Als Limburgse bakker vond ik dit toch met name een fenomeen uit de Randstad”
— Bakker Roy Mestrom

Bakker Roy Mestrom, die zelf in het verleden prins Carnaval is geweest, bedacht de NonnePouce. ‘Ik heb de afgelopen twee weken met veel interesse de TikTok-hype rondom de Crompouce gevolgd. Als Limburgse bakker vond ik dit toch met name een fenomeen uit de Randstad. Daarom hebben onze bakkers nagedacht of we met het oog op de elfde van de elfde, de start van het carnavalsseizoen, geen echte Limburgse vervanger van de Crompouce konden bakken. En dat is gelukt!’

Het product is tijdelijk verkrijgbaar, in de week van de elfde van de elfde. Dat is de traditionele datum waarop het carnavalsseizoen begint, de nieuwe prinsen en prinsessen bekend worden gemaakt en er alvast een voorproefje wordt genomen op het feest dat in februari losbarst. 'De NonnePouce is een originele manier om deze dag te vieren en alvast in de stemming te komen voor carnaval', aldus Roy.

Willem-Alexander krijgt crompouce van Nollen

Bakker Vincent Nollen trakteert de koning  op een tompouce, een petit-four en een crompouce.
Foto: Oene Loonstra/RTV Oost
Bakker Vincent Nollen trakteert de koning op een tompouce, een petit-four en een crompouce. Foto: Oene Loonstra/RTV Oost

Koning Willem-Alexander was dinsdag 7 november op werkbezoek in Hengevelde. De koning verliet het dorp niet zonder de hit van dit moment te proeven: de crompouce.

Koning Willem-Alexander kwam in Hengeveld van alles te weten over de Twentse gemeenschapszin. ‘Samen staat centraal’, vertelt Vincent Nollen van de gelijknamige bakkerij tegen de koning. ‘Dat maakt Hengevelde tot een heel leefbaar dorp.’

Uniek dat er nog zo veel voorzieningen zijn

Nollen noemt het uniek dat in een dorp met nog geen tweeduizend inwoners een bakker, een slager en winkels voor dagelijkse voorzieningen gevestigd zijn, zo schrijft RTV Oost. ‘Ik denk zelfs dat Hengevelde het enige dorp is dat waar 's morgens meer mensen naar toe komen om te werken, dan dat er 's morgens het dorp uitgaan om elders hun centjes te verdienen.’

Aan het eind van het werkbezoek geeft de bakker de koning nog wat lekkers mee: een oranje tompouce, een petitfourtje en uiteraard mag ook de beroemde crompouce niet ontbreken. *Bron: RTV Oost

In Friesland duikt de Sûkerpoes op

Het idee voor deze combinatie van suikerbrood en een tompoes komt van de socialmedia-redactie van Omrop Fryslân. Op Instagram en TikTok is een filmpje waarin het gebakje wordt gemaakt intussen al tienduizenden keren bekeken.

Redacteur Wander Wartena deelt het recept in de Friese media: 'Twee stukken suikerbrood, room ertussen, en Ruby chocolade erop. Een echt recept is het eigenlijk niet, je kunt zelf bepalen hoe dik je het maakt. We hebben ook maar wat gedaan.'

Al snel melden de eerste bakkers zich, die de suikerpouce echt in de handel nemen. In De Westereen bijvoorbeeld, bij bakkerij Eddy de Jong. 'Hij is echt heerlijk', zegt Roelof de Jong van de bakkerij. 'Wat zoeter dan de crompouce omdat het van suikerbrood is gemaakt.

Roelof de Jong met de Sûkerpoes. Beeld: Fb
Roelof de Jong met de Sûkerpoes. Beeld: Fb

Alles verkocht

De gebakjes vliegen de deur uit, zegt Roelof. 'We zijn gewoon begonnen met het idee: als de suikerbroden op zijn, kunnen we niet verder. Dat was ook zo. We hebben ze allemaal verkocht.

Zolang er vraag is naar suikerpouce, blijft de bakkerij ze verkopen. 'Klanten kunnen hem gewoon bestellen, ook online in de webshop.'

Wendy Noordzij

Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Wendy Noordzij (1976) startte haar journalistieke carrière bij het Sneeker Nieuwsblad. Ze heeft een rijke ervaring in het verslaan van regionaal nieuws en in de vakbladensector. Bij de komst van haar twee kinderen heeft ze zichzelf gevestigd als freelancer.

Vanuit haar eenmanszaak RedactieVisie schrijft ze artikelen voor diverse media. Sinds 2012 is zij vaste freelancer voor Bakkerswereld. Wendy vindt het geweldig om over food te schrijven en ondernemers te interviewen. ‘Hun passie en gedrevenheid inspireren mij elke dag weer.’

Anne Mieke Ravenshorst

Anne Mieke Ravenshorst

Redacteur/coördinator Bakkerswereld

Studeerde journalistiek en voorlichting. Als verslaggever bij diverse regionale media kwam zij terecht bij Bakkerswereld, het vakblad waarop ook haar ouders geabonneerd waren. Ze werkte daarna jarenlang als eind- en featureredacteur bij het Agrarisch Dagblad en bij diverse vakbladen voor de supermarktsector: boer-bakker-bolletje. Haar 'roots' hervond Anne Mieke bij Bakkerswereld, dat inmiddels veel meer is dan een magazine in print; de online-omgeving wordt steeds belangrijker. Op de beknopte redactie werkt zij als (eind-)redacteur en coördinator, waarin ze wordt bijgestaan door een vertrouwd team freelancers.