nieuws

Aldi gaat brood in winkel afbakken

Strategie

Aldi onderzoekt de mogelijkheid om, voor de klant zichtbaar, brood(jes) af te bakken in de winkel. Mogelijk wordt het filiaal in Drachten na de zomer het eerste waar Aldi dit gaat doen.

Aldi gaat brood in winkel afbakken
Foto: Ton Kastermans

De verluxing van de broodafdeling staat al langer op het verlanglijstje van Aldi, aldus een medewerker van de discounter.

Ovens in de winkel

Tot nu toe is het daar nog niet van gekomen, meestal omdat voor het plaatsen van ovens in de winkel speciale bouwkundige voorzieningen en/of vergunningen nodig zijn. ‘Bij de verbouwingen die we tot nu toe hebben gehad of die we tot de zomer nog in voorbereiding hebben, was het hele proces al in een dermate vergevorderd stadium dat het plaatsen van ovens in de winkel geen optie meer was’, aldus de medewerker. Het duurt tot na de zomer, voordat Aldi in de winkel brood en broodjes gaat afbakken. ‘Zoals het er nu naar uitziet, krijgt Drachten de primeur.’

Moderniseringsproject

Het afbakken in de winkel zelf past in het moderniseringsproject dat Aldi heeft ingezet. In november vorig jaar opende de discounter in Zwolle de eerste winkel nieuwe stijl. Hoewel woordvoerder Laetitia Gruwel van Aldi benadrukt dat het nog steeds om een pilot gaat, heeft het ‘Zwolle-concept’ in de filialen in Woerden en Den Bosch al een vervolg gekregen. Het deze week geopende splinternieuwe filiaal in IJsselstein (900 vierkante meter) is de vierde in de rij. In deze zaak worden de broodjes nog afgebakken in de oven die in het magazijn van de winkel staat. De winkel is de eerste waar klanten boodschappen kunnen doen met rijdende mandjes.

Cijfers niet prijsgegeven

Volgens Gruwel zijn de Aldi-winkels in Zwolle, Woerden en Den Bosch ‘zeer succesvol’. Cijfers geeft het bedrijf uiteraard niet prijs. Wel zegt de woordvoerder dat Aldi nog voor de zomer in onder meer Ulft, Groesbeek, Enschede en Enkhuizen filialen in de nieuwe stijl opent.

Assortiment steeds groter

Opvallend is ook dat het assortiment van Aldi steeds groter wordt. Dat gebeurt mede onder invloed van de klantenonderzoeken die Aldi voortdurend houdt en waarin klanten kunnen aangeven wat zij missen in de winkels. In de vier nieuwe winkels heeft de discounter al een assortiment van ruim 1000 artikelen, zeggen medewerkers ‘en er komen elke week artikelen bij’. De uitbreiding vindt vooral plaats in de versgroepen, maar Aldi voert naar eigen zeggen inmiddels ook al 60 biologische en 20 fairtrade-artikelen. Daarnaast zorgt de toevoeging van A-merken voor groei van het assortiment.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels