nieuws

Banketbakkerij Mekking geeft acht tips om je klanten ‘te verleiden’

Strategie

De jubilerende, 115 jaar jonge Banketbakkerij Mekking uit Bennekom, deelt acht tips over marketingcommunicatie.

Banketbakkerij Mekking geeft acht tips om je klanten ‘te verleiden’
Alphons de butler heette klanten van Banketbakkerij Mekking eind december hartelijk welkom. De aftrap van het jubileumjaar.

Met 2016 als jubileumjaar voor de deur had Banketbakkerij Mekking eind vorig jaar voor zijn klanten een leuke verrassing in petto: een kalender gevuld met eigen tekst en beeld, gemaakt met het online programma Jilster.

Als geen ander weet Mekking hoe je ervoor kunt zorgen dat klanten ‘verliefd’ worden op je bedrijf. Als (banket)bakker kun je niet zonder marketingcommunicatie, is de ervaring van Joost Mekking. Door je als bakker te onderscheiden met speciale producten en met de verhalen achter die producten probeer je klanten ‘te verleiden’. Daarna is het de kunst om je klanten te behouden door deze ‘liefde’ te koesteren.

Acht tips
Hoe zorg je als (banket)bakker ervoor dat klanten ‘verliefd’ op je worden? Acht tips van Banketbakkerij Mekking.

1. Zorg voor producten als smaakvol ‘praatstuk’
‘Jouw traktaties komen bij de klant op tafel als er iets te vieren valt. Maak gebruik van dit bijzondere moment en zorg ervoor dat deze klanten over jouw bedrijf en je producten gaan praten. Kwaliteit en uitstraling zijn hierbij de sleutelwoorden. Vallen de lekkernijen goed in de smaak dan zorgen ze voor een stukje reclame, het is een soort advertentie. Deze mensen moeten jouw ambassadeur worden.’

2. Laat jezelf zien
‘Laat jezelf zien met je producten. Ga naar plekken in de regio waar iets gebeurt. Wees bijvoorbeeld actief voor een vereniging of tijdens een speciale gebeurtenis met een passend koekje. Zorg ook voor een andere manier van bekendheid in de regio. Laat je maatschappelijke kant zien en doe iets terug voor je dorp, wijk of stad.’

3. Wees klantvriendelijk
‘Laat je problemen thuis. Een vrolijk gezicht verkoopt het beste. In de winkel komen klanten tenslotte wat lekkers halen om iets te vieren. Vraag voor je product een eerlijke, rendabele prijs. Ga niet stunten met prijzen, dat maakt je ongeloofwaardig en past niet bij de branche. De klant wil producten van hoge kwaliteit. Wees behulpzaam, denk mee en zorg ervoor dat de klant dat krijgt waar die om vraagt. Jij bent de autoriteit als het gaat om taart en banket. Wees eerlijk en blijf jezelf.’

4. Wees vernieuwend
‘Wandel ook buiten de paden en durf af te wijken van het gangbare in de bakkerijsector. Investeer in iets bijzonders waar je als bedrijf achter staat. Laat nieuwe producten proeven, vertel het verhaal achter het product en zet ze ‘in de spotlight’ in je winkel. Door niet te kiezen voor de traditionele vlaai, maar voor een eigen smaakcreatie, trakteergebak in een passende verpakking, weet Mekking zich te onderscheiden van andere bakkers. Iets eigens maakt jou onderscheidend. Kies als banketbakker voor pure, (meer) lokale producten. De klant winkelt steeds bewuster. Mooie roomboter, verse melk en vers fruit uit de regio, minder suiker. Als bakker ken je de omgeving, volg je de actualiteit en denk je mee.’

5. Ga online
‘Om veel mensen in korte tijd te bereiken maakt Mekking gebruik van Facebook. Adverteren in de krant is bij Mekking uit beeld. Facebook is een heel geschikt medium voor het delen van interessante weetjes en het uitzetten van aantrekkelijke klantacties. Ook het bijhouden van de website is belangrijk. Want nieuws moet ook echt nieuws zijn. Ook een webshop heeft toekomst. Mekking experimenteert op dit moment met een beperkt assortiment, het trakteergebak. Voorkom bij verkoop via webshop misverstanden over het product, zoals bij taarten makkelijk kan gebeuren als het gaat om smaak, kleur, afwerking. Ga dan met de klant een persoonlijk gesprek aan. Anders gaat internet tegen je werken.’

6. Bezoek collega’s
‘Laat je inspireren door collega’s. Ga niet alleen op bezoek voor de producten, maar kijk ook hoe die ene collega zijn bedrijf heeft georganiseerd. Hoe loopt de logistiek? Hoe stuurt hij zijn productie aan? Wat voor prijzen hanteert hij? Gebruik je ervaringen van zo’n meeloopdag om te vernieuwen.
Maak gebruik van elkaars (vakinhoudelijke) deskundigheid. Het aangaan van netwerken is daarbij belangrijk. Vooral in de beginjaren kunnen voor bakkerij-ondernemers bedrijfsvergelijkingsclubs heel nuttig zijn.’

7. Zet jezelf op de kaart
‘Zet jezelf een keer in de zoveel tijd op de kaart. Banketbakkerij Mekking doet dit iedere vijf jaar met bijzondere acties en activiteiten. De hele omgeving weet dan dat je er nog bent. Als aftrap voor 2016 als feestjaar was dat voor Mekking de smaakvolle kalender. In de loop van dit jaar volgen nog meer jubileumacties en activiteiten. Plan dergelijke activiteiten en maak een (interactief) programma. Een kijkje achter de schermen van de bakkerij scoort altijd. Maar laat bezoekers ook zelf iets maken.’

8. Heb geduld
‘Om als (banket)bakker naam te maken in de regio is geduld een schone zaak. Het is een kwestie van geven en nemen. En dat kost tijd.’

Reageer op dit artikel