blog

Vergeet de mensen niet!

Strategie

Een bakker vroeg onlangs om advies. Zijn bakkerswinkel was elf jaar oud en ‘de rek was eruit’. Hij vond dat hij zich met de winkel niet meer kon onderscheiden en overwoog te investeren in een nieuw interieur. Hij vroeg me of ik van mening was dat hij na de verbouwing weer klaar was voor de toekomst. Mijn antwoord was nee.

Vergeet de mensen niet!

Natuurlijk. Een nieuw of vernieuwd interieur helpt je om een frisse uitstraling te krijgen. Om de routing te optimaliseren en om je assortiment beter te managen. Maar het begint wel bij de vraag wat je visie is voor de toekomst. En op welke manier je onderscheidend vermogen denkt toe te voegen. In dit specifieke geval ging het al om een winkel met een moderne routing, met een combinatie tussen bediening en zelfbediening. De kleuren en materialen waren qua stijl wel verouderd. Een goede binnenhuisarchitect zal in dit geval met een beperkt budget ook de gehele winkel een goede upgrade kunnen geven door onder andere schilderwerk aan te pakken en grote blow-up foto’s toe te voegen.

De kansen om zich te onderscheiden in de toekomst lagen voor deze bakker veel meer in het toevoegen van persoonlijke aandacht voor de klant en het zichtbaar maken van het ambachtelijke bereidingsproces. Kansen aan de menskant van de organisatie dus. Klanten willen bij een bakker in een verwenparadijs terechtkomen. Waar gebakken wordt, waar je mag proeven, en waar er échte en persoonlijke aandacht is voor hem of haar.

Mijn uiteindelijke advies aan deze bakker was dan ook om een deel van zijn budget te gebruiken voor een update van zijn huidige interieur. Het resterende deel kan gebruikt worden voor verruiming van het werkrooster en investering in kennis en kunde van de medewerkers.

Vraag je voor jouw winkel goed af waar de rek zit. Soms is dat inderdaad in het interieur, maar in veel gevallen kan een investering in de mensen je meer opleveren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels