artikel

‘Omzet eerste halfjaar stijgt voorzichtig’

Strategie

Bovenstaande kop stond 5 juli in de nieuwsbrief van Bakkerswereld. Een dag ervoor waren de cijfers ontvangen en gecontroleerd om die zo snel mogelijk te kunnen teruggeven aan de deelnemende bakkerijen aan de BakkerijMonitor. Immers, hoe eerder je beschikt over betrouwbare cijfers des te eerder kun je bijsturen.

‘Omzet eerste halfjaar stijgt voorzichtig’
Foto: Joris Telders

Je leest dit artikel waarschijnlijk medio augustus en dat is ongeveer zes weken na het afsluiten van het afgelopen half jaar. Wat zeggen deze cijfers mij dan nog? Allicht genoeg om nog even door te lezen en het liefst aan te haken.

Tijdigheid

Het doet me denken aan een nieuwsbericht van uw retailcollega’s in de fietsenbranche. ‘Markt in maart flink aangetrokken’ Publicatiedatum: 4 juli 2017. Ik vraag me dan af welke relevantie deze data hebben voor de fietsenspeciaalzaak en andere stakeholders in de markt. Hoe waren de maanden april, mei en juni? Hebben we rekening gehouden met een verbeterd consumentenvertrouwen? Een prachtige april/mei-maand als het gaat om de temperaturen?

Snel inzicht

Verkoopdata en marktontwikkelingen wil je snel hebben. Puur en alleen om adequaat te kunnen sturen. En als het nu week 31 is, dan moet je niet kijken naar data van week 26. Ik krijg wel eens de vraag: ‘Wat heb ik aan data uit het verleden?’ Wijselijk houd ik me dan in. Want als je zo je bedrijf bestuurt, kun je beter op de kermis staan en voorspellingen doen met een glazen bol. Maar om data te krijgen die zes weken oud zijn of in bovenstaand geval drie maanden, daarvan kan ik me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.

Er is een aantal voorwaarden waaraan een goede benchmark moet voldoen. Het gaat om de hoeveelheid aan data, de snelheid waarmee deze worden opgevraagd en teruggegeven en de diversiteit van de data. Als we kijken naar de BakkerijMonitor, dan mogen we onszelf meten aan deze voorwaarden. Met ruim 300 vestigingen dekken we een groot gedeelte van de markt. Uiterlijk op woensdagavond ontvang je de resultaten van de afgelopen week, en de diversiteit van het aantal deelnemers is groot.

‘Oudere’ data

De omzet in de ambachtelijke bakkerij is in het eerste halfjaar gestegen met 1,54% bij 1,18% meer transacties. Ondanks een lichte daling van het aantal verkochte artikelen (-0,18%) en een stijging van de gemiddelde besteding (+1,36%) is de totale omzet toegenomen. De gemiddelde besteding is uitgekomen op €6,95 t.o.v. €6,86 een jaar eerder. De gemiddelde Item-waarde (besteding delen door aantal stuks) is eveneens iets toegenomen met 1,3% (van €3,06 naar €3,10). De omzetten op dagniveau laten een wisselend beeld zien.

Op de woensdag stijgt de omzet fors met 6%, wat veroorzaakt wordt door een stijging van het aantal transacties (+3,5%) maar wel door een daling van het aantal verkochte artikelen van 3,4% (sterkste daling als we alle dagen vergelijken). De besteding is gestegen met 2,4%. Conclusie: meer klanten kopen minder artikelen maar met een hogere gemiddelde besteding en dus stijgt de omzet. Op de zaterdag zien we een daling van het aantal transacties met 1,4% en dat met meer verkochte artikelen tegen een hogere waarde. Conclusie: minder klanten kopen op de zaterdag maar de klanten die kopen, nemen meer artikelen mee met een hogere gemiddelde besteding.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels