artikel

Meer kopende klanten tijdens paasweek bij ambachtelijke bakkerijen

Strategie 71

Uit de resultaten van de BakkerijMonitor blijkt dat er meer kopende klanten (transacties) zijn geweest in de paasweek dan in dezelfde periode vorig jaar. Totaal gezien stijgt het aantal transacties in de paasweek met 0,9 procent.

Meer kopende klanten tijdens paasweek bij ambachtelijke bakkerijen
Foto: Bart Nijs

Vooral het aantal transacties op Goede Vrijdag laat een sterke stijging zien van 4,2 procent terwijl het aantal transacties op de zaterdag gelijk gebleven is. Ondanks de stijging van het aantal transacties is de omzet in de paasweek gedaald met 1,3 procent. Gemiddeld gezien zijn er 2,36 artikelen verkocht en daalde de gemiddelde besteding met €0,19 per kopende klant. Cumulatief gezien staat de index van de BakkerijMonitor op een stijging van de omzet met 2,3 procent bij 1 procent meer klanten.

Het is goed voor de ambachtelijke bakkerijsector dat we zien dat er meer kopende klanten zijn. Deels wordt de omzet gecompenseerd door een stijging van de prijzen, maar dat er meer kopende klanten zijn is een opsteker voor de branche. Een groot gedeelte van de stijging realiseren de bakkers in het begin van de week. Op de zaterdag zien we dat het aantal kopende klanten onder druk staat met een daling van 1,6 procent. In de ochtend is die daling 1,8 procent en richting de middag zien we een daling van 1,5 procent. De verhouding van de omzet ligt gemiddeld op 63 procent in de ochtend en 37 procent in de middag. We zien wel een verschuiving in de omzetten naarmate de middag vordert. De omzet na 16.00 uur stijgt met 5,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal klanten blijft gelijk, maar er wordt door de middagklant wel meer besteed.

Daling op zaterdag

In de eerste 15 weken van 2017 was het percentage kopende klanten op de zaterdagochtend 13,7 van de totale weekomzet. Dat is 0,4 procentpunt lager dan in 2016 (14,1 procent). Op de middag daalt het klantenaandeel van 10,2 procent naar 9,9 procent. De daling op de zaterdag komt ten goede aan de stijging op de maandag. Zowel qua klanten als omzet zien we daar een stijging van de aandelen.

De gegevens uit de BakkerijMonitor zijn gebaseerd op een panel van 300 individuele vestigingen in de ambachtelijke bakkerijsector en worden wekelijks automatisch ververst.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels