artikel

Optimaliseren van assortiment niet eenvoudig

Strategie

Het optimaliseren van het assortiment is veelal een zoektocht. De mooiste schatten liggen immers vaak onder water. Zoek jij de schat? Dan moet je wel bereid zijn er naar te duiken. Heb jij de lange adem om het vol te houden?

Optimaliseren van assortiment niet eenvoudig
Foto: Shuttershock

Bakkers hebben in veel gevallen een te breed assortiment. Vanuit de BakkerijMonitor valt het op dat een gemiddelde bakker 550 unieke artikelen per jaar maakt, inclusief seizoensartikelen.

Wanneer we die niet meetellen, dan rest ons nog gemiddeld 450 artikelen. En ja, dat is een gemiddelde. Afgelopen week sprak ik een bakker die zei: ‘Ik hik er al langer tegen aan, maar waar moet ik beginnen? Waar vind ik de schat?

Velen gaan op zoek naar de schatten en denken dan direct aan de ‘image builders’, de streekproducten en de producten die onderscheidend zijn. ‘Die maak ik al jaren en daar kan mijn bedrijf niet zonder’, hoor ik vaak. Maar kijken we naar het hele assortiment dan komt steevast de Pareto-analyse om de hoek.

Wanneer je de 20 procent best verkopende artikelen van je hele assortiment rangschikt, dan dekt dat al 80 procent van je omzet. Als voorbeeld gebruik ik de eerder genoemde 450 artikelen. Wanneer we daarvan 20 procent nemen, dan resteert dat in 90 artikelen die 80 procent van de omzet uitmaken.

Een evenwichtig assortiment is niet alleen in cijfertjes te vangen. Het is van belang dat je, binnen de verschillende artikelgroepen, zicht krijgt op de verkopen.

Cijfers niet heilig

Echter, wanneer je alleen de verkopen als stelregel hanteert, ben je niet goed bezig. Hoe zit het met het onderscheidende karakter van het artikel? Wat is de brutowinst, de (euro) bijdrage? Is het product (semi) rationeel te produceren en hoeveel wordt er dan  geproduceerd, verkocht en geretourneerd?

Staat de verkoopindex van dit specifieke artikel ten opzichte van het vorige jaar in de plus of constateren we juist een krimp?

Je kunt natuurlijk beginnen met het uitdraaien van een verkoopstatistiek en daar vervolgens in wegstrepen. Maar als je bovenstaande goed hebt gelezen, dan draait het niet alleen om de cijfertjes. Bij het optimaliseren van je assortiment zul je structuur moeten aanbrengen.

Vanuit de BakkerijMonitor is het mogelijk om een assortiments-analyse uit te draaien op basis van de meest recente cijfers in combinatie met marktgerelateerde data. Daarnaast ontvang je een handige invulmodule die op basis van een aantal vragen bepaalt in welke categorie het product valt. Saneren, twijfelgeval of behouden.

Graag daag ik je uit om op zoek te gaan naar de schat. Ik zwem dan graag een eindje met je mee…

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels