artikel

Gouden kans eind van de week in de middag

Strategie 54

Het nieuwe jaar is begonnen! Waar we een aantal weken geleden nog volop in de drukke decembermaand zaten, kijken we nu weer vooruit. Trends die in de afgelopen jaren zijn ingezet, zijn ook nu nog volop in ontwikkeling. Zo eten we minder brood, is er een stijging waar te nemen in het aantal broodvervangers en zien we een vervaging van de eetmomenten.

Gouden kans eind van de week in de middag
Er is een trend aan het ontstaan dat er op de vrijdagmiddag meer transacties zijn dan in dezelfde periode een jaar geleden. Foto: Henk Riswick

Meer en meer consumenten eten anders, kiezen voor alternatieven. Een zeer groot gedeelte koopt het dagelijkse brood bij de supermarkt. Tijd om te kijken waar uw kansen liggen per dagdeel. Welke assortimenten hebt u voor welk eetmoment beschikbaar en klopt de selffulfilling prophecy dat er ‘s middags minder klanten komen?

De omzetten op de maandag en dinsdag zijn gemiddeld met respectievelijk 2,7 procent en 3,7 procent gestegen bij 1,1 procent en 2,9 procent meer transacties. Daarmee zien we, ondanks een omzetaandeel van 9,9 procent en 12,4 procent, dat beide dagen gezamenlijk belangrijker worden.

Kijken we naar de omzet op de woensdag, dan zien we vooral in de middag (vanaf 14.00 uur) dat het aantal transacties afneemt met 2,5 procent en dat de omzet daalt met 1,6 procent. De woensdagmiddag is hiermee nog verder uit de gratie dan vorig jaar. Wel zien we een verschuiving van de omzet van de middag naar de ochtend. Hier kun je als bakker met je assortiment goed op inspelen.

Omzet verzilveren

De omzetten op de zondag (met 1,4 procent nog een relatief klein omzetaandeel) stijgen zowel in het aantal transacties als in de omzet met 15 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Omdat deze dag een klein omzetaandeel heeft, is deze niet meegenomen in de heatmap.

De omzetten in de dagen richting het weekend laten in de ochtend een vlak tot lager beeld zien. Op de vrijdagochtend daalt het aantal transacties met 0,4 procent, maar dat neemt niet weg dat van alle transacties op de vrijdag er 64 procent voor 13.00 uur zijn geregistreerd. Er is echter wel een trend aan het ontstaan dat er op de vrijdagmiddag meer transacties zijn dan in dezelfde periode een jaar geleden (+1,8 procent).

Door de klanten op de ochtend vast te houden en alternatieve assortimenten aan te bieden op de donderdag-, vrijdag- en zaterdagmiddagen heeft u een gouden kans de omzetten op die dagdelen te verzilveren.

En mijn vestigingen?

De bovenstaande analyse is gebaseerd op de data van 250 autonome vestigingen die meedoen aan de BakkerijMonitor. Een sterk panel van ondernemende bakkers die ervoor gekozen hebben om hun data ter beschikking te stellen voor gedegen analyses. En juist met en door deze inzichten zijn zij in staat om beter te presteren en te anticiperen.

Het is mogelijk om met deze data een schets te maken van uw eigen winkel, om zo de optimale planning te budgetteren en te realiseren. Ook kunt u op basis van een dergelijke ‘heatmap’ zien waar de hiaten zitten, om daar actief (met de juiste marketingacties) op in te spelen. Op deze manier reken je af met de selffulfilling prophecy, omdat u inzicht hebt en daar naar handelt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels