artikel

Laat klanten voor je kiezen

Strategie

Er wordt op dit moment hard gesneden in de retail. Complete formules vallen weg (V&D en Dixons), formules vallen om of worden overgenomen (Aktiesport, Scapino, Manfield, Perry, Invito). De vraag is waar dit stopt. Ook deze formules hebben zich afgevraagd: waar blijven de klanten? Of liever nog: wie zijn mijn klanten?

Laat klanten voor je kiezen
Shutterstock

Sommige bakkers beweren dat klanten minder vaak komen en dat ze meer producten kopen. Op basis van gezichtsherkenning zou dat kunnen, maar uit de BakkerijMonitor blijkt dat dat niet altijd het geval is.
In 2015 was er een daling van de omzet van 0,6 procent en 2,5 procent minder transacties. Klanten namen 0,5 procent meer artikelen mee en de besteding steeg met 1,9 procent. Nader onderzoek wijst uit dat 1,7 procent van de stijging van de besteding wordt veroorzaakt door een prijsverhoging.

Conclusie: klanten komen minder vaak en als ze komen nemen ze per definitie niet altijd meer mee.

Over 2015 was bij 69 procent van de deelnemende bakkers het aantal klanten lager dan het jaar daarvoor, en over de eerste twee maanden van 2016 is dat 74 procent.

Waar ben je nu blijer mee? De unieke klant die minder vaak komt en meer meeneemt of bestaande en (vooral) nieuwe klanten die vaker komen en meer meenemen?

Weg uit de shit

Juist ondernemers die in het grijze midden zitten, hebben het op dit moment zwaar. En met het grijze midden bedoelen we dan ‘doen zoals we het altijd hebben gedaan en zoals de meeste van mijn concurrenten het ook nog steeds doen’.

Dat is nou net waar de groei niet zit, waar de consument niet op zit te wachten en waar dadelijk de hardste klappen vallen.

Volgens managementtrainer Jos Burgers moeten ondernemers zich hoeden voor ‘strategisch kuddegedrag’. Hij maakt de vergelijking met een kudde koeien in een weiland. Het lijkt alsof er veel gras is daar waar koeien bij elkaar staan. Maar niets is minder waar. ‘Er is daar juist heel veel shit!’

Dat is dus de plek waar je niet moet zijn!

Door een heldere focus te hebben op wie je klanten zijn, wat je ze te bieden hebt, welke beleving je creëert en hoe je dat moet doen, zul je zien dat klanten voor jou gaan kiezen.

Stap uit de kudde

Veel ondernemers wachten af, blijven hard doorwerken, staan wellicht in die kudde, kunnen of willen geen keuze maken en noem maar op. Maar als je met deze mensen in gesprek gaat, dan komt er vaak een heel ander antwoord: ‘Ik weet het gewoon niet meer.’

Hoe stap ik uit die kudde?

Tijdens een inspirerende (gratis!) workshop, op 9 mei 2016, leggen we je graag uit hoe je uit die kudde kunt stappen. Retailinnovator Harry Bijl en de wereldberoemde bakker in Bedum e.o. Klaes Hoekstra zijn door BakkerijSupport en BRICC uitgenodigd om jou daarbij te helpen.

pijlers

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels