artikel

Bepaal uw doel en zet de juiste koers uit

Strategie

Er blijken opvallend veel overeenkomsten te zijn tussen ondernemen en zeilen. Je moet immers weten welke koers je wilt varen om veilig de haven te bereiken. In een serie artikelen gaan Jan Buitelaar en Martin Schelstraete in op de mogelijkheden om uw onderneming succesvoller en duurzamer te maken.

Bepaal uw doel en zet de juiste koers uit
Shutterstock

Zeilen blijkt een hele onderneming te zijn. Een vriend die net een hele tocht had gemaakt, vertelde enthousiast over zijn dagindeling: eerst moest hij bepalen waar de tocht naar toe gaat. Vervolgens vroeg hij zich af of er tussenstappen nodig zijn. Wat wordt de vaarroute, over welke afstand hebben we het, door welk soort water gaat de tocht en hoe zit het met de diepgang, de windrichting en windkracht? Wat is het protocol bij de aanleghaven? Daarnaast moet het materieel worden gecheckt en de bemanning worden geïnstrueerd.

Alle antwoorden worden op een A4-tje geschreven, in zeiltermen heet dit ’een bestek’ en dat bepaalt eigenlijk voor een groot deel de loop van de dag en is een leidraad voor van waaruit de beslissingen worden genomen.
Er komt dus veel meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken. De schipper weet nu waar hij op moet letten en vooral waar hij van zijn koers afwijkt en hoe hij weer moet bijsturen. Hij en zijn bemanning zijn in staat om op cruciale momenten direct te kunnen handelen. Het vergroot de veiligheid en ook het wederzijds vertrouwen.
Voor alles zal hij ook oog hebben voor het gebied waar hij vaart en of dat zijn schip daar ook voor geschikt is. Anders vaart hij helemaal niet uit.

Voorbereiden

Wellicht herkent u het bij uzelf ook van een hobby of sport die u graag doet. Voorbereiding, planning, doel en richting bepalen de succesfactoren. Ze zijn vaak het verschil tussen winnen of verliezen.

Overigens hoe meer variabelen of risico een sport of onderneming met zich mee brengt, hoe belangrijker de voorbereiding en de planning worden.

Overeenkomsten

Ziet u de overeenkomsten die wij ook zien? Een vakman-ondernemer is als een schipper die aan het roer staat van zijn onderneming. Hij bepaalt zijn eindbestemming, welke weg hij moet gaan, hoe hij dat doet, met welke medewerkers, welk soort onderneming het moet zijn, waar hij dat zal doen.

Naast overeenkomsten zagen we ook een belangrijk verschil tussen de schipper en de vakman-ondernemer. De schipper gebruikt zijn bestek en navigatie continu als een soort van management informatie systeem. Niet elke ondernemer doet dat, zo leerde onze ervaring. Daarin ligt dus ook de grote winst voor duurzaamheid en een excellente onderneming.

Je wilt tenslotte niet op een rif lopen zoals tijdens de laatste Volvo Ocean Race gebeurde, toch?

1: Kapitaal

Laten we de overeenkomsten nog eens nader bekijken: De boot, het materieel, het gebied, de bemanning en de schipper.

Dit is te vergelijken met het kapitaal van u als vakman-ondernemer. Het soort bakkerij, de locatie, het marktgebied, de apparatuur, de medewerkers, systemen zoals CRM, de
boekhouding et cetera.

Veel zaken zijn voor u een gegeven, een feit. Bijvoorbeeld de locatie van uw bedrijf, de omgeving en demografische samenstelling van het gebied waarin uw bedrijf zich bevindt.

Hoe dit kapitaal wordt ingezet, is voor dit deel ook cruciaal: samenwerking, wijze van communiceren en teambuilding zijn dan belangrijke aspecten.

2: Doel bepalen

De aankomsthaven van de reis als doel.

Voor de vakman-ondernemer is het doel wat voor de schipper de aankomsthaven is. Wat wilt u als vakman-ondernemer realiseren? Welk doel heeft u voor ogen? Op welke visie is dat gebaseerd? Waar wordt u door gedreven?

Wilt u er naar toe werken dat uw bedrijf kan worden overgenomen door een verkoop? Of in een overdracht aan familie/opvolger? Of opheffing op een bepaalde datum? Wilt u wellicht een bedrijfs- of franchiseketen opzetten? Of misschien wilt u u profileren als speciaalzaak?

De antwoorden op deze vragen bepalen wat voor u belangrijk is, welke rol u moet aannemen. Het heeft ook invloed op de ‘hardware en software’ van uw zaak. De uitstraling, uw assortiment, de verkoopsters, de bakkers, uw stijl van leidinggeven. Tot aan de keuze van uw bedrijfsauto.

De keuzes die u maakt, bepalen ook de stijl van uw communicatie met de klant en hoe u met uw personeel omgaat.

3: Ondernemingsplan

Het reisplan bestaande uit bestek en navigatie.

Wat dit voor de schipper is, is het ondernemingsplan voor de vakman-ondernemer. Het is zijn management informatie systeem. De eerste twee punten hebben een grote invloed op dit deel; de visie geeft richting. Het bepaalt welke informatie u wilt ophalen uit uw data van de boekhouding, demografie en kengetallen uit branchevergelijkingen.

De drie punten beïnvloeden elkaar wederzijds. Dat betekent dat als er bij 1 punt iets verandert, dit weer invloed heeft op de andere twee.

Veilig aankomen

Een schipper en wil met zijn bemanning te allen tijde veilig en heelhuids aankomen. Ze komen dan bovendien een ervaring rijker terug. Datzelfde geldt voor u als ondernemer.

We noemen dat dan een duurzame onderneming. Een Succesvolle Duurzame Onderneming (SDO) is een onderneming die:
a. Zorgt voor een gewaarborgde continuïteit van het bedrijf
b. Met een heldere identiteit en plaats in de wereld waarin het opereert
c. Met toegevoegde waarde voor de wereld en directe omgeving.

Serie

Met een serie artikelen willen we u meer inzicht geven in welke mogelijkheden u heeft om uw onderneming succesvoller en duurzamer te maken. Welke tools heeft u dan nodig? Wat vraagt dat van u? Waar moet u op letten? Welke rol neemt u dan of moet u dan nemen?

Volgende maand staan we dan ook stil waar het mee begint: wat is uw doel? Waar wilt u naar toe?

Doelen stellen is een vaardigheid apart. Zeker in een zo sterk veranderende wereld als waar de (banket) bakker in functioneert.

Dus stel u zelf alvast de vraag: wat is uw aankomsthaven en welke koers gaat u varen?

buitelaarJan Buitelaar
is de man achter Resultsplus in Bodegraven. Vanuit de dagelijks praktijk is hij in staat eventuele problemen binnen de bedrijfsvoering te onderkennen en verbeteringen aan te dragen. De exploitatie van een bakkerij kent daarbij voor hem geen geheimen.

 

 

 

 

schelstraeteMartin Schelstraete
is oprichter van Ilisos (Amsterdam), een coaching- en trainingsbureau voor personal development in business en leiderschapsontwikkeling. Als geen ander weet hij je vanuit je eigen kracht verder te brengen, om flexibel te kunnen inspelen op de constant veranderende wereld.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels