artikel

Klant verleiden met frisse verpakkingen

Strategie

Zorg er juist met Pasen voor dat de verpakkingen niet alleen functioneel, maar ook vrolijk zijn. Met transparante zakken of dozen met vensters kun je het ambacht benadrukken en een frisse bedrukking onderstreept het voorjaarsgevoel, adviseren diverse verpakkingsleveranciers.

Klant verleiden met frisse verpakkingen
Archief Bakkerswereld

Veel bakkers kiezen voor verpakkingen die naast de Paasdagen ook in het gehele voorjaar te gebruiken zijn, constateert Marit Bruining van Havelaar verpakkingen BV. ‘Het is belangrijk dat de verpakkingen een vrolijk voorjaarsgevoel uitstralen. Chocapack speelt in op deze vraag door twee keer per jaar collecties van chocoladeverpakkingen en decoraties te lanceren. Voor de komende Pasen zijn er meerdere collecties opgenomen, zoals ‘Blosssom’. Gekozen is om deze collectie speciaal voor de bakkers uit te breiden met beugelzakken, stoldozen (met en zonder venster) en gebaksdozen, zodat ze een complete lijn in de winkel kunnen aanbieden.’ De collectie Blossom is geïnspireerd op de Hollandse bloemenvelden. ‘De bonte kleuren en bloemrijke versieringen roepen beelden op van de gekleurde Hollandse bloemenvelden in het voorjaar en zullen bij klanten een nieuwsgierige passanten voor een glimlach op het gezicht zorgen.’

Bruining adviseert rond Pasen een vrolijke presentatie in de winkel te maken en met een complete lijn volume te creëren. ‘Door eenheid kun je het voorjaarsgevoel overbrengen naar de klanten en ze zo prikkelen om meer te kopen. Daarnaast is het aan te bevelen producten kant-en-klaar verpakt aan te bieden. Dit werkt drempelverlagend en stimuleert de omzet.’

Naast gesloten verpakkingen is er volgens Bruining ook steeds meer behoefte aan verpakkingen met vensters en transparante zakken, zodat het ambacht van de bakker goed zichtbaar is. ‘Transparante verpakkingen, zoals diamantzakken, scoren altijd goed rond Pasen. Het is belangrijk dat de verpakkingen er aansprekend uitzien. Ze moeten de klant verleiden direct tot aankoop over te gaan.’

Pasen betekent voorjaar, een lekker lang weekend en samen met het gezin eieren zoeken. Daarbij horen verpakkingen met een vrolijke twist, vindt ook Patrick Zevenbergen, marketingmanager van Paardekooper. ‘Met ons assortiment ‘Heerlijk’ bieden we de ambachtelijke bakker een onderscheidend verpakkingsconcept’, legt hij uit. ‘De verpakkingen kenmerken zich door een authentieke look, gemaakt volgens de moderne standaarden. Naast een uitgebreide standaard collectie, hebben we ook speciale themaverpakkingen waaronder voor Pasen. Voor al mooie producten bieden wij de juiste verpakkingen. Van paaseidozen en brooddozen tot ballotins. Voorzien van het authentieke Heerlijk dessin in combinatie met een vrolijke twist.’

Meer variatie
Bert Kwakernaak van Beko Verpakkingen BV adviseert bakkers om met Pasen een breed assortiment te voeren, zodat de consument keuze heeft. ‘Wij spelen hierop in door meer variatie in verpakkingen en bakvormen te introduceren. Zorg er echter wel voor dat de hoeveelheden niet te groot zijn, want Pasen is geen grote omzetmaker.’

Rond feestdagen zoals Pasen draait het volgens Mariska Zweden, manager marketing en communicatie van Bunzl, om gezelligheid en sfeer. ‘Dat is dus ook belangrijk om mee te nemen in de verpakkingskeuze. Met een sfeervolle bedrukking kun je al veel bereiken. Uiteraard moet een Paasverpakking vooral voldoen aan de basisvoorwaarden waaronder het kwaliteitsbehoud van de producten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de broodjes knapperig en vers blijven door perforatie broodzakken te gebruiken.’

Zweden raadt bakkers aan om de verpakking een functie te geven op de brunchtafel door bijvoorbeeld de verpakking te gebruiken als kartonnen bord, schaal of etagère wat direct op tafel kan worden gepresenteerd. ‘Of maak van je kartonnen stoldoos een kleur-knutselpakket om ook de kinderen aan tafel te houden. Kortom, ambachtelijke bakkers zouden zich juist door innovatieve leuke verpakkingen kunnen onderscheiden van de broodafdelingen in de supermarkt.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels