nieuws

AH: wil 1 miljoen minder suikerklontjes in huismerkproducten

Nieuws 183

Albert Heijn wil ‘de gezondste supermarkt van Nederland’ worden en gaat het suikergehalte in eigenmerkproducten daarom drastisch verlagen.Na een jaar testen en aanpassen bevatten de ontbijtgranen van het Albert Heijn-huismerk nu minder suiker. Ook liggen er vijf nieuwe geroosterde muesli’s met minder suiker in de winkel. 

AH: wil 1 miljoen minder suikerklontjes in huismerkproducten

Dit besluit is onderdeel van een groter plan: in 2020 moeten de huismerkproducten van Albert Heijn 1 miljard suikerklontjes minder bevatten. Dat doel heeft de supermarktketen zichzelf, in samenwerking met het Diabetes Fonds, gesteld.

AH komt ook met een nieuw etiket, waarin de hoeveelheid toegevoegde suikers in het product, te zien is. Steeds meer consumenten zijn bewust bezig met hoeveel suiker zij binnenkrijgen. ‘Ze willen niet alleen minder suiker in producten, maar vragen ook meer inzicht in de samenstelling van de producten’, laat de marktleider in een persbericht weten.

Etiket voor eigen merkproducten

Op basis van klantonderzoek ontwikkelde Albert Heijn een nieuw etiket voor de 11.000 eigen merkproducten dat meer transparantie biedt over het product. Zo wordt naast het totaal aantal gram suiker en zout ook het aantal gram toegevoegd suiker en toegevoegd zout per 100 gram vermeld en geeft het etiket aan hoeveel van de dagbehoefte aan bijvoorbeeld suiker, zout en vet een portie van het product bevat. Verder worden E-nummers niet alleen als nummers vermeld, maar ook uitgeschreven omdat blijkt dat consumenten het vaak niet duidelijk vinden waar deze nummers voor staan. Vandaag liggen de eerste producten met de nieuwe etiketten in de winkel.

Muesli met minder suiker

Vanaf vandaag zijn ontbijtgranen van het huismerk in suiker verlaagd en worden vijf nieuwe geroosterde muesli’s geïntroduceerd met minder suiker. Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds:  ‘Nederlanders krijgen teveel suiker binnen. Dat moet veranderen om de explosieve groei van het aantal mensen met overgewicht en ziektes als diabetes type 2 te stoppen. Supermarkten en de industrie spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen door minder suiker in hun producten te doen, ook door inzicht te geven in de suikerconsumptie en alternatieven te bieden. Daarom zijn we blij dat Albert Heijn samen met ons optrekt en als eerste retailer aansluit bij de nieuwe en inspirerende beweging van het Diabetes Fonds: Het Nieuwe Zoet. We hopen dat nog vele partijen bij ons aansluiten.’

Suikercampagne Albert Heijn

Vandaag start de suikercampagne waarin Albert Heijn via verschillende kanalen vertelt over de initiatieven op het gebied van suikerreductie en vragen van klanten over suiker beantwoordt. Het is voor het eerst dat de supermarkt een maatschappelijk thema op deze manier onder de aandacht brengt. Later dit jaar volgen andere onderwerpen zoals verpakkingen.

 

Reageer op dit artikel