nieuws

Genootschap: ‘Belgisch onderzoek kan ook Nederlandse bakkers helpen’

Nieuws 857

Als ondernemer neem je dagelijks beslissingen, maak je keuzes en stuur je bij waar nodig. Dat klinkt eenvoudiger dan dat het in werkelijkheid is. Op een bepaald moment staat elke ondernemer voor één of meerdere uitdagingen. Het is op die momenten belangrijk dat je kan beroep doen op deskundigen die je hierbij kunnen helpen.

Genootschap: ‘Belgisch onderzoek kan ook Nederlandse bakkers helpen’
Hoogleraar Arjen Witteloostuijn spreekt de leden van het Genootschap voor de Bakkerij toe.

Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van het Genootschap voor de Bakkerij vertelde hoogleraar Arjen Witteloostuijn over de manier waarop hij en zijn team ondernemers op een wetenschappelijke manier begeleiden bij allerlei vraagstukken en het maken van strategische beslissingen.

Door persoonlijke gesprekken, benchmarking en coaching wordt ondernemers richting gegeven die hen helpen bij hun specifieke hulpvraag. Die hulpvraag kan volgens de professor van alles zijn: Ik wil groeien maar het lukt niet. Hoe komt dat? Mijn marges blijven ondanks groei gelijk, hoe kan ik dat veranderen? Ik wil internationaliseren, waar moet ik beginnen? Ik wil mijn bedrijf overdragen maar hoe een aan wie? Mijn bedrijf verkeert in zwaar weer, ik zit in de problemen.

De weg naar groei

In Vlaanderen is Witteloostuijn inmiddels aan de slag met een aantal ondernemers die via Unizo (de unie van zelfstandig ondernemers) deelnemen aan het traject Road to Growth. ‘Tijdens drie intensieve gesprekken maken we een duidelijke analyse van jouw onderneming: de huidige situatie en de nieuwe uitdagingen. Op basis van die informatie bekijken we de sterke, maar ook de minder sterke punten van jou als ondernemer als van jouw onderneming zelf. Daarna stellen we een actieplan op om verder succesvol te ondernemen. Dankzij de expertise van Unizo, de database van Graydon (verzameling financiële) jaarverslagen, de Antwerp Management School en externe deskundigen, kunnen we een sterk individueel begeleidingstraject opstellen. De gemiddelde doorlooptijd duurt 3 à 4 maand, wat maakt dat je de actiepunten snel kan uitvoeren’, aldus de hoogleraar.

De leden van het Genootschap zijn het erover eens dat de Belgische aanpak ook Nederlandse bakkerijondernemers naar een hoger plan kan tillen. Hoe en in welke vorm, dat moet nog nader worden onderzocht. Het zou kunnen zijn dat bijvoorbeeld ‘koploperbedrijven’ de rol van coach op zich gaan nemen. Of dat de bedrijven die voorop lopen juist zelf in een soort van pilot gaan deelnemen aan het groei-traject. Ook op de vraag; wie gaat dit betalen was nog niet direct een antwoord.

In België worden de bedrijfsonderzoeken grotendeels door de overheid gesubsidieerd.

Reageer op dit artikel