nieuws

Nieuwe werkgroep Duurzaam ondernemen lijkt geboren

Nieuws 111

Ondernemen vanuit je hart, hoofd en portemonnee. Dat is een goede omschrijving van een sociaal betrokken manier van werken, zonder uit het oog te verliezen dat er geld verdiend moet worden. Woensdag 1 juni kwam een groep bakkerij-ondernemers, branche-vertegenwoordigers, klanten en betrokken aanjagers bij de NBOV in Gouda bijeen om erover te praten. Een nieuwe werkgroep ‘Duurzaam ondernemen in de bakkerij’ lijkt geboren.

Nieuwe werkgroep Duurzaam ondernemen lijkt geboren
Een groep van zeventien mensen woont de eerste bijeenkomst Duurzaam ondernemen bij. Foto: Anne Mieke Ravenshorst

Duurzaamheid is niet meer weg te denken uit het ondernemerschap. Een aantal bakkers werkt al duurzaam, zo blijkt, maar veel meer bakkers nog zijn niet op de hoogte van wat MVO precies inhoudt en welke mogelijkheden het biedt.

Bakker Tom van Otterloo uit De Steeg en Arnhem werkt al jaren op vele fronten duurzaam en heeft het initiatief genomen om collega-bakkers bij elkaar te brengen en te helpen bij het duurzaamheidsproces. Voor mens en milieu. Dat doet hij samen met Danièlle van Woerden, die Van Otterloo vanuit de Rijn en IJssel Energie Coöperatie heeft bijgestaan met crowdfunding voor de financiering van de zonnepanelen op zijn bakkerij.

Om de mogelijkheden van MVO branchebreed te trekken, is ook de ledenvereniging NBOV bij het traject betrokken. ‘Wij faciliteren en denken mee. We willen bakkers graag verder helpen op dit punt’, aldus Sandra Wewer van de NBOV.

De betrokken ondernemers, klanten en aanjagers komen bijeen bij de NBOV in Gouda. Foto: Micha Anhalt

De betrokken ondernemers, klanten en aanjagers
komen bijeen bij de NBOV in Gouda.

Foto: Micha Anhalt

Dilemma’s

Ook Debora van Zee van Food2Future zit aan tafel. Zij weet als ingewijde in de bakkerij met welke dilemma’s bakkers soms te maken krijgen als het gaat om gerichte keuzes maken voor mens en milieu. ‘MVO gaat constant over dilemma’s en keuzes maken. Je hoeft niet meteen alles op te pakken. Kies een onderwerp uit en maak daar een project van waar je ook je medewerkers bij betrekt.’

Afvalscheiding en het verbod op plastic tasjes sinds dit jaar zijn onderwerpen die bij duurzaam ondernemen passen. Hoe pak je dat aan? En hoe geef je de klant het brood mee als je het plastic verbruik wilt terugdringen. Inge Barmentlo van Bag-Again heeft dat opgepakt door met een katoenen broodzak te komen. Ook zij zit aan tafel. Tot nu toe heeft zij 2500 biologisch katoenen broodzakken aan met name consumenten verkocht. Van Otterloo biedt ze zijn klanten ook aan. ‘Het komt aan op goede voorlichting, je kunt het brood er ook in invriezen en als je het gesneden meegeeft, moet je de zak goed aandraaien zodat de sneetjes bij elkaar blijven. Ook voorlichting over de hygiëne is belangrijk, je moet je klant gewoon steeds het verhaal vertellen. Daardoor blijf je ook steeds in contact met hem.’

Wat wil de klant?

Daniëlle van Woerden legt uit dat MVO een containerbegrip is. De stappen die een onderneming zet, komen voort uit vraagstukken uit de maatschappij: ‘Welke issues spelen bij uw klanten, wat houdt hen bezig op het gebied van voeding, energie, afval?’ Het zijn allemaal onderwerpen die bij maatschappelijk verantwoord ondernemen horen, een term die Albert de Jong van Bakker Albert in Zeist overigens liever ombuigt naar sociaal ondernemen, omdat die term ook de menselijke waarde vertegenwoordigt.

Misbruik

De ondernemers aan tafel zijn het erover eens dat de reeks keurmerken en termen als MVO door (grote) bedrijven nogal eens worden misbruikt om goede sier te maken bij de consument: het keurmerk als handelswaar. De ondernemers vinden dit misleiding. Max van der Zijden van Meesterbakker Roodenrijs geeft een voorbeeld van een grote cateraar die per se wilde dat hij een keurmerk-brood levert – met alle rompslomp van dien – omdat het bedrijfspolicy is, maar tegelijkertijd ‘duizenden kilometers aan autobanden verslijten omdat ze overal en nergens hun producten vandaan halen. Hoe milieuvriendelijk is dat?’

Hij vervolgt: ‘Wat is de definitie van duurzaamheid? De consument wordt op het verkeerde been gezet met halve waarheden. Datzelfde geldt voor E-nummers. De consument snapt er niet van, de bakkers inmiddels ook niet meer. Storytelling is prachtig, maar ik krijg er jeuk van als het gemaaktheid is en die verhalen niet kloppen.’

De deelnemers geven aan vanuit waarachtigheid en intrinsieke waarde maatschappelijk verantwoord te willen ondernemen en niet om te kunnen roepen: ‘Kijk eens hoe goed ik het doe.’
Van Otterloo beaamt dit. ‘Je doet het omdat je het zelf wilt, omdat je op die manier wilt werken. Maar je mag wél vertellen wat je doet en waarom. Zo betrek je de klant bij je bedrijf. Transparant zijn heel goed, als het maar echt is.’

Follow-up

In Gouda wordt duidelijk dat bakkers vaak op een aantal vlakken al duurzaam werken, met afvalscheiding en zonnepanelen bijvoorbeeld. Soms zonder het te weten. Of dit ingegeven is uit idealisme of omdat het geld bespaart of oplevert, maakt niet zoveel uit, legt Van Woerden uit. ‘En niet alles hoeft in een keer, je kunt met kleine stapjes beginnen.’
Belangstelling voor het onderwerp is er beslist. Meer bakkers hadden willen aanschuiven, maar konden het deze dag niet in hun schema inpassen, laat Wewer weten. Deze eerste bijeenkomst krijgt zodoende een follow-up, waarbij ook andere bakkers kunnen aanhaken. De NBOV neemt hierin met Van Otterloo en Van Woerden het voortouw.

Reageer op dit artikel