nieuws

Bakkerij integreert kaaswinkel in eigen zaak

Nieuws

Ondernemers Peter en Aria Gorthuis uit Hoofddorp hebben de naastgelegen kaaswinkel geïntegreerd in hun bakkerij. Het assortiment is uitgebreid met onder meer streekproducten, kazen en delicatessen.

Bakkerij integreert kaaswinkel in eigen zaak

Dankzij panelen met een mahonie ademt de broodhoek een ambachtelijke sfeer uit met warme tinten. De deli-hoek heeft meer de uitstraling van een traiteur met frisse kleuren en een tegelwand. In de kaashoek hangen worsten in een oud schouwtje en staan de kazen opgestapeld in kasten. In dezelfde stijl is er een kast tegen de voorgevel waar flesjes wijn en streekproducten in staan zoals jam.

Uitklapplank
Winkelinterieurbouwer Redie leunt daarbij sterk op het gebruik van wat zij SwitchMe!-tafels noemen. ‘De gehele counterline is opgebouwd uit deze tafels. De tafels hebben allemaal op heuphoogte een uitklapplank voor actieproducten. Die liggen dan letterlijk binnen handbereik van de klanten die voor de kassa wachten’, zegt sales engineer Rene Sterken.

bakkerij-gorthuis-switchme-03

Broodhoek
Er is onder meer een gekoelde SwitchMe!-tafel met een gebak vitrine, maar ook een counter met bakken met verschillende salades. “De klant staat zo met zijn neus op het product. Het moest gezellig zijn, maar de klant moet het wel kunnen vinden natuurlijk’, legt Sterken uit. De vloeren en plafonds van de broodhoek en de delicatessenafdeling lopen naadloos in elkaar over, maar toch kan de klant meteen aanvoelen waar hij moet zijn voor brood en waar hij moet zijn voor fijne vleeswaren, Franse kazen, streekproducten of een flesje wijn.

bakkerij-gorthuis-switchme-05

Weekend
Het concept leent zich volgens de bedenkers ook om in te spelen op het weekverloop. ‘Dat gaf in het verleden echt dilemma’s bij de inrichting’, vertelt Sterken. ‘Richt je je bij de bouw van een winkel op het weekend en neem je voor lief dat je de rest van de week in een leeg ogende winkel staat? Of richt je je op de doordeweekse verkoop en kamp je in het weekeinde met ruimtegebrek? Nu hoeven we niet meer te kiezen.’

Blurring
Bovenstaande verhaal is een voorbeeld van blurring. Een trend die de laatste tijd is ingezet en waarin ondernemers verder kijken dan hun eigen branche. Meer lezen over Blurring? Bekijk dan de website van Foodvisie. Dit medium kijkt breed naar de nieuwste ontwikkelingen in food en is een gezamenlijk project van Foodmagazine, Distrifood, Misset Catering, Bakkerswereld, Misset Horeca, Distrifood Dynamics, Snackkoerier en Vleesmagazine. Meer weten?

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels