nieuws

Family Brands stopt

Nieuws

Smilde Bakery en Dobla gaan zelfstandig de markt voor ambachtelijke bakkers bedienen. Family Brands, de gezamenlijke verkoop- en marketingorganisatie, zal worden opgeheven. Dit besluit volgt op de overname van Van de Leur door Smilde Bakery, twee van de drie partners binnen Family Brands. De overgang naar de nieuwe situatie zal voor de bakkers geruisloos verlopen.

Family Brands stopt
Afbeelding: Family Brands

Twee jaar geleden, tijdens Bakkersvak 2014, presenteerden de drie familiebedrijven Dobla, Smilde Bakery (met het merk Pruvé) en Van de Leur de nieuwe verkooporganisatie Family Brands om de Nederlandse ambachtelijke bakkerijmarkt beter te kunnen bedienen. Samen hadden de drie merken meer slagkracht en konden ze met een breder assortiment, gezamenlijke acties en nieuwe concepten de ambachtelijke bakker beter helpen om in te spelen op de veranderende markt. De drie partners zijn het erover eens dat deze visie juist is gebleken. ‘Family Brands heeft zowel de drie familiebedrijven als de ambachtelijke bakkerijmarkt veel opgeleverd. In een markt die al jaren kampt met een dalend marktaandeel is Family Brands de inspiratiebron geweest voor nieuwe, verrassende initiatieven’, vertelt Femtinus Rozema, Sales Director van Smilde Bakery. ‘Ook de samenwerking binnen Family Brands was succesvol. Zó succesvol dat de basis werd gelegd voor de overname van Van de Leur door Royal Smilde Bakery per 1 januari jongstleden.’

Dobla feliciteert beide bedrijven met de acquisitie. ‘Zowel voor Smilde Bakery als voor Van de Leur is dit een strategisch goede zet voor toekomstige groei. Tegelijkertijd betekent het samenvoegen van twee van de drie partnerbedrijven dat de verhoudingen binnen Family Brands veranderen. Daarom hebben we gezamenlijk besloten om Family Brands op te heffen en elk vanuit onze eigen organisatie de ambachtelijke markt te gaan benaderen’, aldus Harm Jansen, Sales Manager Benelux van Dobla.

Op Bakkersvak zijn zowel Family Brands (B1001) als Dobla (M108) met een eigen stand aanwezig. Daarna zal Family Brands in goede harmonie worden ontbonden. De verwachting is dat de splitsing medio mei een feit zal zijn.

Reageer op dit artikel