nieuws

Ammerlaan zet zelfstandige franchisers op winkels

Nieuws

Echte Bakker Ammerlaan in Sassenheim gooit het roer volledig om. Het management ziet kansen in hyperlokaal ondernemerschap. Daartoe wil het de elf winkels onderbrengen bij lokale franchisers. Voor zeven winkels zoekt Ammerlaan nog serieuze kandidaten.

Ammerlaan zet zelfstandige franchisers op winkels
Foto: Anne Mieke Ravenshorst

Dat laat Mitchel Ammerlaan (24) weten. Hij is het jongste lid van het managementteam van Echte Bakker Ammerlaan. Momenteel verkeert het bedrijf in een transitieperiode om de bakkerij in Sassenheim economisch gezond te houden en klaar te stomen voor de toekomst. Lokaal ondernemerschap is daarbij speerpunt.

Kandidaten

De selectieprocedure voor de kandidaten die de winkels – alle gevestigd in huurpanden – willen overnemen, is streng. Voor vier winkels zijn inmiddels ondernemers gevonden, onder wie de broer van Mitchel, Wesley Ammerlaan. Wesley (27) gelooft in de nieuwe toekomstvisie van het bedrijf en heeft kans gezien twee winkels over te nemen, in Voorhout en Lisse. Twee andere winkels zijn onder voorbehoud verkocht aan andere kandidaten.

Voor de overige winkels zoekt Ammerlaan enthousiaste ondernemers. De gesprekken zijn al in volle gang, maar serieuze gegadigden kunnen zich melden bij het bedrijf in Sassenheim. Mitchel Ammerlaan hoopt voor de zomer alle winkels te hebben verkocht – dat wil zeggen: de goodwill en het inventaris.

Productiebedrijf

Daarna kan het productiebedrijf in Sassenheim zich volledig concentreren op de ambachtelijke productie voor deze winkels en voor het derde kanaal. Die leveringen wil het bedrijf verder uitbouwen.

Met de ondernemers die de winkels overnemen sluit Ammerlaan een koopcontract en een soft-franchisecontract voor drie jaar. Ammerlaan levert 80 procent van het volume, waarop de bakker een forse korting van gemiddeld 50 procent geeft. ‘Ons belang is dat de bedrijven goed draaien en hun afzet uitbouwen’, legt Mitchel Ammerlaan uit.

Vrij

De franchise-ondernemers zijn vrij in de inrichting van en uitingen in hun winkels. Ook mogen ze hun eigen naam voeren, als het merk Ammerlaan in elk geval klein terugkeert in de winkels. Ammerlaan: ‘Ze huren de kassa- en het bestelsysteem, dat beheren en monitoren wij, zodat we de voorraden kunnen beheren. Zij nemen personeel- en huurcontracten over, kopen de goodwill, de klanten, inventaris en de huidige voorraad. Dat wordt in drie jaar betaald, dat hoeft niet ineens. Liever niet zelfs. We hebben liever dat ze investeren in de winkels dan dat ze het hele bedrag ineens aan ons betalen.’

En na drie jaar? Ammerlaan: ‘We geven onszelf drie jaar de tijd om die overeenkomst aan te gaan. Als ze dan weggaan, hebben wij niet goed genoeg ons best gedaan. Na drie jaar heb je redelijk goed beeld van elkaar.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels