nieuws

Brood op Horecava: ‘Het gaat om entertainment aan de balie’

Nieuws

Brood is goed vertegenwoordigd op de horecavakbeurs Horecava in de RAI in Amsterdam. In het B2B-aanbod gaat het vooral om zien en gezien worden, het leggen en het verstevigen van contacten. Een enkele broodproducent laat rationeel te maken innovaties zien.

Brood op Horecava: ‘Het gaat om entertainment aan de balie’
De snackbroodjes Joepies zijn een innovatie die Danvo laat zien in de stand van Juice Solutions. Foto’s: Anne Mieke Ravenshorst

Naast de concepten waarin puur, eerlijk en duurzaam centraal staan, is het voor (horeca-)ondernemers van belang dat producten rationeel te maken zijn. Danvo Bakeries (van de familie Van Iersel) uit Riel laat met het concept Dough zien dat elke aanbieder ‘brood met een  eigen handschrift’ kan laten zien. Op de Horecava presenteert het bedrijf Joepies in de stand van Juice Solutions.

Joepies hebben de grootte van een bitterbal. Ze kunnen vanuit de counter in friteszakjes worden aangeboden, bij de high-tea op een mooie schaal geserveerd, of bijvoorbeeld in cadeauverpakking worden verkocht ter vervanging van een zak snoep.

‘Iedereen wil met brood een eigen gezicht verkopen’, aldus key-account manager Dirk van der Niet van Danvo. ‘Het gaat om entertainment aan de balie. Wij doen het werk tot en met de rijskast, van daaruit kan iedereen met beperkte middelen zijn eigen brood maken.’

Danvo levert de Joepies, die voor 80 procent biologisch zijn van desem,  als bake-off broodjes: 180 per doos. Ze zijn in 3 tot 4  minuten bij 180 graden Celsius af te bakken.

Bakkerij van de (V)Oorsprong

De Bakkerij van de (V)Oorsprong is dit jaar te vinden op het  middenplein van de beurs, het Elicium. Daarin worden onder meer speedcolleges gegeven op het gebied van brood, fruit en gastrologie. Francois Brandt van het Bakery Institute en Jeannine Sok (Gastologie) gaven de aftrap maandag. De klasjes die per keer circa tien mensen kunnen herbergen, trekken maandag veel geïnteresseerden.

InnovationLAB

In het InnovationLAB laten diverse innovatieve bedrijven doorlopend nieuwe productontwikkelingen zien. Bijvoorbeeld byFlow met de 3D-food printer: hoe gaat food printing in zijn werk en wat zijn de mogelijkheden? Chocolade printen, koekjes met de zelfgeschreven naam van een klant, of taarten met het gezicht van de consument als topping. De mogelijkheden van 3D-printing zijn legio. Met hetzelfde apparaat zijn ook accessoires van plastic of keramiek te printen, of siliconen mallen.

Op de stand is ook de Vegetarische Slager te zien met de vegetarische bieflap. Deze wordt gemaakt dankzij een nieuwe technologie die lijkt op broodbakken. De door Wageningen UR ontwikkelde shear cell technology, waarmee de bieflap wordt gemaakt, biedt de vegetarische markt nieuwe mogelijkheden.

Tot en met donderdag

De Horecava, de grootste nationale vakbeurs voor professionals in de foodservice industrie, beleeft in 2016 haar 60e editie. De beurs vindt plaats tot en met donderdag 14 januari in RAI Amsterdam. Meer informatie is hier te vinden.

Reageer op dit artikel