nieuws

‘Breng de nacht door met je bakker’ moet terugkerend event worden

Nieuws

‘Breng de nacht door met je bakker’ moet een terugkerend event worden. De organiserende Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) baseert zich bij deze conclusie op het feit dat consumenten de eerste editie een succes hebben gevonden.

‘Breng de nacht door met je bakker’ moet terugkerend event worden
Bakkerij Verba: ‘Wat een waanzinnig succes, KOM IN DE BAKKERIJ. Iedereen bedankt voor jullie komst! 700 mensen hebben vanavond onze bakkerij bezocht.’ Foto: Verba

SAB nodigde (banket)bakkers uit deze nacht de deuren van hun bedrijf te openen voor de consument en ondersteunde dit initiatief met een opvallende radioreclame en promotiemateriaal. Bakkers reageerden terughoudend, consumenten waren behoorlijk enthousiast. Bakkerij Verba – een enthousiaste deelnemer – laat op Facebook weten dat 700 klanten de bakkerij bezochten van 2 op 3 oktober.

‘Consumenten willen graag weten waar hun eten vandaan komt, hoe het wordt bereid en wie het voor hen klaarmaakt’, legt de Stichting Ambachtelijke Bakkerij uit. Daarom spoorde de SAB brood- en banketbakkers aan om de deuren van hun bedrijf wijd open te zetten in de nacht van 2 op 3 oktober. Niet heel veel bakkers gaven gehoor aan deze oproep, om uiteenlopende redenen. Duizenden consumenten daarentegen bleken laaiend enthousiast.

Veel reacties

Sandra Pluim, coördinator van de SAB, vertelt: ‘Sinds de radiocommercials over ‘Breng de nacht door met je bakker’ te horen waren op Radio 10 en 100% NL, heb ik meer dan driehonderd reacties van consumenten gehad. De meeste mensen vroegen welke bakkerij bij hen in de buurt deelnam. Sommigen bleken bereid om drie kwartier te rijden als dat de dichtstbijzijnde bakker was.’

De reden voor deze grote belangstelling is heel divers. ‘Mensen vinden het leuk om hun kinderen of kleinkinderen een ambachtelijk bedrijf te laten zien. Maar ik heb ook veel leerlingen gesproken of geïnteresseerden in het bakkersvak, die graag willen weten wat het werk in de bakkerij nu precies inhoudt’, aldus Pluim.

Smullen van verhalen

Deelnemende bakkerijen konden de nacht zelf invullen. Vaak vonden mensen het al bijzonder om een deel van het bakproces live te kunnen meemaken. Door de radiozendtijd in aanloop naar 2 oktober zorgde de SAB bovendien voor veel traffic richting de deelnemende bakkerijen.

Als het aan de SAB én aan consumerend Nederland ligt, vindt ‘Breng de nacht door met je bakker’ voortaan ieder jaar plaats op de eerste vrijdag van oktober. Pluim: ‘Consumenten willen hun vragen kunnen stellen en de kennis van vakmensen ervaren. Bovendien smullen zij niet alleen van de producten van de ambachtelijke bakker, maar ook van zijn verhalen. Een kijkje achter de schermen van een bakkerij is daarom een prachtige kans om ons ambacht de aandacht te schenken die het verdient én de klant optimaal te verleiden. Dit jaar stonden veel consumenten voor een dichte deur. Ik hoop dat we volgend jaar niemand hoeven teleurstellen.’

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels