nieuws

Specialisatie is noodzaak voor bakker

Nieuws

De gemakzucht van de consument, die alles koopt bij de supermarkt, betekent de nekslag voor veel speciaalzaken. Bakkers kunnen zich echter onderscheiden met de productie en verkoop van luxe broden. Het mag iets duurder zijn, de klant is bereid te betalen voor extra kwaliteit, aldus de NBOV.

Specialisatie is noodzaak voor bakker

De omzet van de Nederlandse voedselspeciaalzaken is tussen 2007 en 2013 met gemiddeld 10 procent afgenomen. Er zijn in diezelfde periode in Nederland zo’n 260 bakkersbedrijven verdwenen, ongeveer elke week sluit een bakker de deuren, meldt Jos den Otter van de NBOV in De Volkskrant.

Bedreiging

‘De grootste bedreiging is de gemakzucht van de consument. Iedereen koopt brood bij de supermarkt’, zegt Den Otter. ‘Daar komt bij dat supermarkten zich steeds meer richten op de verkoop van verse producten, waaronder brood.’ Toch is volgens Den Otter de omzetdaling in de bakkerijbranche ongeveer 7 procent, minder dan de gemiddelde daling van de omzet bij voedselspeciaalzaken. ‘Dat komt omdat de bakker zich beter kan onderscheiden dan bijvoorbeeld een groenteboer.’

Onderscheid

Den Otter doelt op de productie en verkoop van luxe, ambachtelijke broden. Dat adviseert het NBOV ook steeds vaker aan bakkerijen en broodwinkels. ‘Er zijn maar heel weinig bedrijven die met een half volkoren onderscheid kunnen maken. Dus ga voor andere broodsoorten. Die zijn iets duurder, maar de klant is bereid te betalen voor extra kwaliteit.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels