nieuws

Supermarktbranche is voedselschandalen zat

Nieuws

De supermarktsector wil een eind maken aan de stroom onaangename verrassingen over misstanden in de voedselketen. In samenwerking met de foodservice-bedrijven, waaronder bakkerijen, worden huismerkproducten gecontroleerd op voedselveiligheid. Het CBL wil zo het tanende consumentenvertrouwen herstellen.

Supermarktbranche is voedselschandalen zat
Marc Jansen, CBL: 'Wij willen een eind maken aan de stroom onaangename verrassingen over misstanden in de voedselketel.' Foto: Roel Dijkstra.

‘Wij willen een eind maken aan de stroom onaangename verrassingen over misstanden in de voedselketel’, aldus Marc Jansen, directeur van het overkoepelende Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

Volgens Jansen is ons voedsel is veiliger dan ooit en zijn Nederlanders nuchtere consumenten. Door alle discussie geeft echter 30 procent van de consumenten aan op dit moment minder vertrouwen te hebben in de correctheid van het etiket. Bovendien is bij 25 procent van de consumenten het vertrouwen in de veiligheid van versproducten gedaald. Dit blijkt uit het vrijdag verschenen rapport ConsumentenTrends 2014 van EFMI Business School.

Het terugwinnen van het vertrouwen dat producten veilig en echt zijn, gaat langs een zestal actielijnen. Deze actielijnen zetten de leden van het CBL als branche in. Waar mogelijk en nodig worden ketenpartners, overheden en maatschappelijke organisaties betrokken. Voor de zes stappen: klik hier.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels