nieuws

FSIN: Hele foodsector leed onder crisis in 2013

Nieuws

Voor het eerst in dertig jaar hebben alle foodkanalen te maken met de gevolgen van de economische crisis. Ook supermarkten hebben te maken met daling van de volumes.

FSIN: Hele foodsector leed onder crisis in 2013

Hoewel in Nederland in 2013 meer is uitgegeven aan ‘Food at home’ (0,7 procent meer dan in 2012), is duidelijk te zien dat alle foodkanalen te maken hebben met de gevolgen van de economische crisis, volgens het Foodservice Instituut (FSIN). De omzet bij supermarkten over heel 2013 is nog wel 2 procent gestegen dankzij een prijsstijging van 2,5 procent. Speciaalzaken en de markt verloren respectievelijk 2,7 procent en 3,0 procent aan omzet.

Supermarkten

Sinds de zomer van 2013 is er voor de supermarkten geen groei meer weggelegd. De kerstomzet daalde in vergelijking met 2012 met 0,3 procent, ondanks de ruimere openingstijden. Consumenten zijn hun keuzes in food aan het veranderen, er wordt meer over het kopen van eten en drinken nagedacht. Niet alleen in Nederland, maar in de hele Westerse wereld.

Veranderingen in kaart

Het FSIN vat  de veranderingen in de Westerse foodwereld samen in vijf trends.
1. Real Food. De consument wil geen gerommel met zijn voedsel, maar het hoeft niet per sé bio te zijn.
2. Real Price. De consument verwacht een eerlijke prijs en betaalt alleen drie euro voor een broodje als die het waard is.
3. Real Service. De consument wil best geld uitgeven, maar dan moet de service uitstekend zijn.
4. Really involved. De consument wil zich betrokken voelen bij het tot stand komen van een gerecht of product.
5. Real produced. De consument ontwikkelt een afkeer van teveel ‘fabrieksvoedsel’ en gaat op zoek naar ambachtelijkheid.

Transparantie is de grote randvoorwaarde bij deze trends. Consumenten willen niet dat bedrijven ergens nog iets te verbergen hebben.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels