nieuws

Volume en winst CSM omlaag

Nieuws

DIEMEN (ANP)- Leverancier van bakkerijproducten en producent van melkzuur CSM zag de verkoopvolumes en de winst in het eerste kwartaal van dit jaar dalen.

Volume en winst CSM omlaag

DIEMEN (ANP)- Leverancier van bakkerijproducten en producent van melkzuur CSM zag de verkoopvolumes en de winst in het eerste kwartaal van dit jaar dalen.

De omzet steeg wel met ruim vijf procent, maar dat was voornamelijk het gevolg van prijsverhogingen. CSM publiceerde dinsdag voorbeurs de cijfers over het eerste kwartaal. Het bedrijfsresultaat voor eenmalige kosten kwam uit op 32,3 miljoen euro, tegen 43,8 miljoen in dezelfde periode in 2011. De omzet bedroeg 798,7 miljoen euro. In de bakkerijdivisie daalden de volumes met 4,4 procent. Bij Purac, de melkzuur-divisie, was er juist sprake van een stijging met 3,5 procent.

Handelsklimaat

CSM zegt dit jaar geen verbetering van het handelsklimaat of consumentengedrag te verwachten. Daardoor zal er ook in de rest van het jaar druk op de volumes blijven, hoewel de vergelijking met vorig jaar in de tweede helft van 2012 beter zal uitvallen. De onderneming verwacht dit jaar flink in de kosten te kunnen snijden. De besparingen lopen waarschijnlijk op tot boven de dertig miljoen euro die eerder als schatting werden opgegeven.

Jaarcijfers

Bovenop de vierhonderd banen die vorig jaar verdwenen was CSM van plan er dit jaar nog honderd te schrappen. CSM zei bij de presentatie van de jaarcijfers in februari al dat 2012 een moeilijk overgangsjaar zal worden. Het bedrijf voorzag dat de volumes niet zouden groeien en zei de bakkerij-activiteiten in met name Europa flink aan te zullen pakken. De melkzuur-activiteiten hadden in het eerste kwartaal van dit jaar onder meer te maken met gestegen kosten, vooral door de nieuwe lactidefabriek in Thailand.

 

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels