nieuws

Dit doen speciaalzaken fout

Nieuws

APELDOORN – Speciaalzaken zouden veel beter kunnen presteren als ze ‘het verhaal’ rond hun product beter vertellen, zich nadrukkelijker onderscheiden van supermarkten en meer ‘fans’ creëren.

Dit doen speciaalzaken fout

APELDOORN – Speciaalzaken zouden veel beter kunnen presteren als ze ‘het verhaal’ rond hun product beter vertellen, zich nadrukkelijker onderscheiden van supermarkten en meer ‘fans’ creëren.

Dat zegt Jan-Willem Grievink van ConCeption op zijn website. Speciaalzaken samen hebben sinds eind 2008 ruim 700 miljoen euro omzet verloren (bron FSIN Nieuwjaarsmonitor 2012). Supermarkten hebben in diezelfde periode ruim 2 miljard Euro omzet gewonnen met voedings- en genotmiddelen.

Grievink stelde een top-10 op van fouten die veel speciaalzaken maken:
• Ze zijn niet onderscheidend van de (steeds luxer wordende) supermarkt. Ze hebben bijvoorbeeld om vijf uur geen warm vers brood meer.
• Ze hebben te weinig echt unieke onderdelen (assortimenten) die de supermarkt niet heeft.
• Het zijn nog teveel productenverkopers in plaats van conceptverkopers. Een conceptverkoper verkoopt een klantenbehoefte. Een consument wil immers ook geen lamp, hij wil licht.
• Ze zijn niet open op tijden dat klanten dat verwachten. Veel slagers beginnen al om half zes met schoonmaken van een slagerij.
• Ze etaleren te weinig klantgerichtheid (service, het lopen van de extra mijl). Thuisbezorgen, in de auto zetten, aanbieden om het feestje wel even te regelen etc.
• Ze bieden geen onderscheidende kwaliteit. Bij blind proeven steken hun artikelen er niet met kop en schouders bovenuit.
• Ze creëren te weinig ‘fans’ (dat is wat anders dan het hebben van klanten). Een ‘fan’ vertelt aan iedereen hoe goed jij bent!
• Ze zijn te duur voor de waarde die ze bieden. Een gewoon brood is wel veel duurder, maar nauwelijks lekkerder dan bij de supermarkt.
• Ze zijn niet transparant genoeg. De bakkerij of slagerij is achter een muur verstopt en de ambachtsman staat met de rug naar de klant.
• Ze spelen nauwelijks in op het vertellen van het verhaal rond het product en zeker de verhalen over duurzaamheid of MVO worden niet verteld (of ze hebben dat verhaal niet).
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels