nieuws

Jodenkoek wil China veroveren

Nieuws

AVENHORN – Onder de naam Dutch Cookies kunnen binnenkort Engelsen en Chinezen genieten van de Jodenkoek. Ook Duitsers en Belgen moeten er aan geloven.

Jodenkoek wil China veroveren

AVENHORN – Onder de naam Dutch Cookies kunnen binnenkort Engelsen en Chinezen genieten van de Jodenkoek van Davelaar. Ook Duitsers en Belgen moeten er aan geloven.

In 2012 liggen de Dutch Cookies (Jodenkoeken) in 90% van de Waitrose-supermarkten , uitgezonderd de hele kleine filialen, vertelt salesmanager Europe Danny Hartogs van Davelaar aan VMT. Dit betekent een toename van 200.000 blikken koek per jaar. Die komt bovenop het aantal van 1,5 miljoen blikken die er jaarlijks van de band in de fabriek in Avenhorn afrollen. Er is voor Dutch Cookies gekozen vanwege de gevoeligheid van de naam Jodenkoek.

China
Amarant heeft ook haar zinnen gezet op China. Een Nederlands-Chinese vrouw, een groot fan van de Davelaar-koeken, begon vorig jaar een exportbedrijf voor typisch Nederlandse producten. Dit leverde steeds meer aanvragen op vanuit China voor de Joden- en Stroopkoeken. ‘Het werd dusdanig concreet dat een lokale Chinese supermarktketen een proeforder plaatste van enkele duizenden bussen koek, blikt Hartogs terug. Het gaat om tachtig supermarkten in de regio van Shanghai. Eind dit jaar moeten de eerste koeken in de Chinese schappen liggen. Amarant heeft ook plannen voor Duitsland en België.

Uitbreiding
Mocht de export forst toenemen, dan is er mogelijkheid tot uitbreiding. In Avenhorn beschikt de koekproducent over twee hectare. De tekeningen voor de nieuwbouw liggen klaar en binnen een jaar is een mogelijke uitbreiding te realiseren, stelt directeur Johan Pater van Amarant. Ook in de huidige bakkerij is nog ruimte.

 

Reageer op dit artikel