nieuws

Brood positieve uitzondering zoutcampagne

Nieuws

DEN HAAG – De Consumentenbond roept levensmiddelenfabrikanten op om de hoeveelheid zout in hun producten te verlagen. Afgelopen weekend is de campagne Opzouten van start gegaan. De bakkerijbranche levert al een goede bijdrage.

Brood positieve uitzondering zoutcampagne

DEN HAAG – De Consumentenbond roept levensmiddelenfabrikanten op om de hoeveelheid zout in hun producten te verlagen. Afgelopen weekend is de campagne Opzouten van start gegaan. De bakkerijbranche levert al een goede bijdrage.

‘Met de resultaten van onze onderzoeken naar de hoeveelheid zout in brood, kaas, soep, borrelnootjes, ham en erwtjes willen we fabrikanten duidelijk maken dat ze nog steeds te veel zout in hun producten stoppen. En dat dat echt minder moet én kan,’ laat een vertegenwoordiger van de Consumentenbond weten. ‘Helaas hebben alle oproepen tot nu toe weinig effect gehad. Uit onderzoeken van de Consumentenbond in 2007, 2009 en 2011 blijkt dat de hoeveelheid zout in de meeste productgroepen nauwelijks is gedaald. Brood is daarop een positieve uitzondering.’

Stuk minder
Jaarlijks sterven in Nederland volgens de Consumentenbond circa 2500 mensen aan hart- en vaatziekten door het eten van te veel zout. Daar kunnen consumenten overigens zelf weinig aan doen, want het overgrote deel van het zout dat ze binnenkrijgen wordt door de fabrikanten in voedingsmiddelen zoals brood, kaas en snacks gestopt. De Consumentenbond vindt dat een heel stuk minder kan.

Gemiddeld krijgt een Nederlander dagelijks 9 gram zout dag binnen. Ons lichaam heeft aan 1 à 2 gram zout per dag genoeg. 

Klik hier voor meer informatie over de campagne.

Reageer op dit artikel