nieuws

Ruim helft consumenten heeft favoriete bakker

Nieuws

DEN HAAG – Ruim de helft van de Nederlandse consumenten (54%) heeft in de eigen woonplaats een favoriete bakker. De bakker is ook de best bezochte speciaalzaak.

DEN HAAG – Ruim de helft van de Nederlandse consumenten (54%) heeft in de eigen woonplaats een favoriete bakker. De bakker is ook de best bezochte speciaalzaak.

Zo blijkt uit de HBD-Consumentenmonitor, een maandelijks onderzoek onder duizend consumenten van achttien jaar en ouder.

Van de consumenten die zeggen een favoriete bakker te hebben, koopt 56 % zijn brood daar ook het vaakst. Van degenen met een favoriete slager koopt 43 % daar ook het vaakst zijn vlees en van de consumenten met een favoriete groentewinkel gaat 47 % daar ook het vaakst naar toe voor zijn groente en fruit.

Anderen kopen vooral bij de supermarkt
De mensen die wel een favoriete speciaalzaak hebben maar zeggen daar niet het vaakst de desbetreffende producten te kopen, is gevraagd waar ze die dan wel kopen. Dat doen ze voor het grootste deel bij de supermarkt: vlees (96%), brood- en banket (91%), en groente- en fruit (94%). De overige consumenten kopen deze producten op de markt en soms bij een andere dan de favoriete speciaalzaak.

Bakker best bezochte speciaalzaak
Van alle Nederlanders van 18 jaar en ouder koopt 34 % brood en banket het vaakst bij de bakker (tegen 60% bij de supermarkt), 19% koopt vlees het vaakst bij de slager (supermarkt: 74%) en 13% koopt groente en fruit het vaakst bij de groentezaak (supermarkt: 77%). Hiermee is de bakker de speciaalzaak met de meeste klanten. Relatief veel consumenten (6%) kopen hun groente en fruit op de markt, 2% koopt hun brood en banket op de markt en slechts een enkeling koopt vlees op de markt.
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels