nieuws

Rabobank: Prijs blijft belangrijk voor consument

Nieuws

UTRECHT – In de fooddetailhandel blijft de consument op zoek naar goedkopere producten en aanbieders. Door onderlinge concurrentie kunnen (grondstof-)prijsstijgingen niet geheel worden doorberekend.

Rabobank: Prijs blijft belangrijk voor consument

UTRECHT – In de fooddetailhandel blijft de consument op zoek naar goedkopere
producten en aanbieders. Door onderlinge concurrentie kunnen (grondstof-)prijsstijgingen niet geheel worden doorberekend.

Dat stelt Rabobank in haar sectorprognose van oktober. De supermarkten doen het ook in 2012 beter dan speciaalzaken die marktaandeel en omzet blijven verliezen. In de non-fooddetailhandel worden steeds meer producten online verkocht. Dit gaat vaak ten koste van de omzet in de fysieke detailhandel.

Maar de consument heeft ook de behoefte om producten te zien, te voelen, te ruiken of te beleven. De verschillende verkoopkanalen versterken elkaar en ondernemers die hier gebruik van weten te maken, verbeteren hun marktpositie.

Horeca
Hoewel de omzet dit jaar eindelijk weer stijgt, is het positieve sentiment onder ondernemers van begin dit jaar verdwenen. Ook voor 2012 is geen krachtig omzetherstel te verwachten. Bij veel bedrijven blijft het kwakkelen, omdat zowel consument als
bedrijfsleven voorzichtig blijven met hun uitgaven.

 

Reageer op dit artikel