nieuws

Brood zoekt nieuwe identiteit

Nieuws

BRUSSEL – Niet alleen het ontbijt, maar ook het broodverbruik sneuvelt in steeds meer Belgische gezinnen. De campagne ‘Alle Dagen Brood’ moet het nut van de boterham nadrukkelijk onder de aandacht brengen.

Brood zoekt nieuwe identiteit

BRUSSEL – Niet alleen het ontbijt, maar ook het broodverbruik sneuvelt in steeds meer Belgische gezinnen. De campagne ‘Alle Dagen Brood’ moet het nut van de boterham nadrukkelijk onder de aandacht brengen.

‘Brood is een basisproduct. Het is zo vanzelfsprekend dat het niet de aandacht krijgt die het verdient,’ zegt Leen Guffens van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (Vlam) vandaag in De Standaard. Dat is in één zin de reden waarom Vlam de campagne ‘Alle Dagen Brood’ lanceert. ‘Onderzoek wijst uit dat het gemiddeld verbruik van brood in België te laag ligt. Bovendien daalt het verbruik. Dat stellen we vast bij het zogenaamde GFK-panel: 4.000 gezinnen die we volgen in hun consumptiegedrag. Vroeger aten mensen drie maaltijden per dag. Nu zijn er zoveel andere mogelijkheden op de markt, dat de gewone boterham in de verdrukking komt. Bovendien neemt slechts 61 procent van de Vlamingen nog een ontbijt. Dan is brood het eerste slachtoffer.’

‘Met de campagne willen we duidelijk maken dat ondanks dat gewijzigde consumptiepatroon brood ook past in de moderne levensstijl’, zegt Guffens. ‘Het kan perfect als gezond tussendoortje, bijvoorbeeld.’

 

Reageer op dit artikel