nieuws

Graantekort dreigt voor Hartog’s Volkoren

Nieuws

AMSTERDAM – Er dreigt een graantekort voor bakkerij Hartog’s Volkoren. Het pand, sinds 1896 in de Ruyschstraat, ligt sinds kort in een milieuzone. Daardoor mogen nu ineens minder vrachtwagens met graan langskomen.

Graantekort dreigt voor Hartog’s Volkoren

AMSTERDAM –  Er dreigt een graantekort voor bakkerij Hartog’s Volkoren. Het pand, sinds 1896 in de Ruyschstraat, ligt sinds kort in een milieuzone. Daardoor mogen nu ineens minder vrachtwagens met graan langskomen.

Hartog’s Volkoren laat al 113 jaren haar graan afleveren bij de winkel. Zo’n 25 keer per jaar stopt een vrachtwagen voor de deur met aan boord 160 jutezakken met vijftig kilo graan, meldt Het Parool. Sinds de invoering van de milieuzone voor oude vrachtwagens in 2008 mag de graanleverancier evenwel nog maar twaalf keer per jaar naar Hartog’s rijden. Groot probleem voor de bakker, die nauwelijks opslagruimte heeft en voor wie dus een graantekort dreigt.

Elektrische vrachtwagen

Volgende week gaat eigenaar Fred Tiggelman (foto) in de slag met de juridische dienst van Amsterdam: ‘De gemeente suggereerde een nieuwe vrachtwagen, liefst een elektrische,’ zegt hij. ‘Mijn leverancier gaat die niet betalen, want ik ben zijn enige klant in Amsterdam en de enige in een milieuzone. Ik kan zelf zo’n wagen kopen, voor 75.000 euro. Dat kan ik best betalen, maar dan moet ik wel mijn prijzen in de winkel verhogen om het rendabel te houden.’

Hartog’s Volkoren kan ook een nieuwe leverancier in de arm nemen, of met busjes op en neer rijden om de milieuzone te ontlopen. Maar die oplossingen zijn ook niet echt goed voor het milieu. Een oplossing zou kunnen zijn dat Hartog’s het graan ophaalt bij de grens van de milieuzone, de A10. Maar ook dit alternatief is niet echt duurzaam. ‘Dan moeten wij zeker acht keer op en neer rijden,’ laat de eigenaar Het Parool weten. 

Als hij er niet uit komt met de gemeente en juridische stappen niets opleveren, dan zal hij dertien keer per jaar een bekeuring van 150 euro moeten slikken. Hij kan even vooruit, want veertig jaar bekeuringen betalen is nog altijd voordeliger dan een nieuwe vrachtwagen. De woordvoerster van wethouder Marijke Vos laat weten dat Hartog’s geen langdurige ontheffing heeft gekregen omdat ‘de lasten voor het bedrijf niet onevenredig zijn in verhouding tot de milieuzone.’  Vos wil blijven zoeken naar een oplossing en is bereid de helft van de kosten van een nieuwe vrachtwagen te subsidiëren.

 

Reageer op dit artikel