nieuws

‘E-nummer vrij brood is lariekoek

Nieuws

E-nummers worden door de consumenten geassocieerd met negatieve gevoelens. Ongezond voert daarbij de boventoon. De retail speelt hier op in door e-nummer vrije broodsoorten te introduceren. Een bedreiging voor het ambacht?

‘E-nummer vrij brood is lariekoek

E-nummers worden door de consumenten geassocieerd met negatieve gevoelens. Ongezond voert daarbij de boventoon. De retail speelt hier op in door e-nummer vrije broodsoorten te introduceren. Een bedreiging voor het ambacht?

Hanno Spanninga, eigenaar van FoodResult is duidelijk in zijn mening. ‘Dat de retail komt met e-nummer vrije broden is eigenlijk pure armoede. Blijkbaar hebben ze niet iets beter om de consument mee te prikkelen.’ Volgens Spanninga is het onderwerp e-nummer vrije broden een non-issue. ‘E-300 bijvoorbeeld is hetzelfde als ascorbinezuur en dat is vitamine c. E-nummers zijn aanduidingen voor additieven die door de EU als veilig zijn goedgekeurd. Dat ze onveilig zouden zijn is dus niet waar. Maar die beleving heerst wel bij de consument en enkele retailers spelen handig in op die angst en dat is volksverlakkerij. Er is niets mis met brood die e-nummers bevatten. Maar de angst over e-nummers is er nu eenmaal en als je dan suggereert dat e-nummers fout zijn, en het product “Goud Eerlijk” noemt (Het e-nummer vrije brood Goud Eerlijk is vorig jaar geïntroduceerd door Jumbo. red.) is dat niet goed en wakker je die angst alleen maar verder ten onrechte aan. Erger is dat je daarmee gelijktijdig het ‘gewone’ brood diskwalificeert en schaadt. Terwijl brood veilig, verantwoord en gezond is. Ambachtelijke bakkers moeten echter niet boos zijn op de industriële bakkerijen, maar op de retailers, want zij lijken met deze ideeën te komen.’

Reactie ambacht
Maar hoe moet je als ambacht reageren op e-nummer vrij brood? Spanninga: ‘De drijfveer dat de retail e-nummer vrij als marketinginstrument gebruikt, komt voort uit onwetendheid en angst van de consument. Dat zijn emoties en emoties zijn lastig te bestrijden. Mijn advies is dan ook om als ambachtelijke bakker geen emotionele reactie te geven van “ons brood is veel beter of veiliger”. Ga niet in de verdediging, maar ga uit van feiten en wees voorbereid. Zorg dat je enkele zinnen paraat hebt waarmee je kunt vertellen wat e-nummers zijn en waarom ze veilig zijn. Weet ook welke e-nummers in jouw brood en banket zitten. Als een klant met een vraag komt over het onderwerp, bijvoorbeeld Zijn e-nummers slecht?, zorg dan dat je weet waar je het over hebt en leg uit dat de stoffen in het brood goedgekeurd zijn door de EU en dus grondig op veiligheid zijn getest. De winkelmedewerkers moeten die kennis ook hebben, want er is niets zo erg wanneer een klant een vraag stelt in een volle winkel en de medewerker geen antwoord kan geven. Dan ga je nat als bedrijf.’
Spanninga vervolgt: ‘Naast dat klanten dankbaar zijn met de informatie die ze krijgen, bevestig je als bedrijf je autoriteit op broodgebied met een gedegen antwoord. Om die autoriteitsfunctie te versterken kun je de klant ook adviseren om dezelfde vraag over e-nummer vrij brood te stellen in de supermarkt. Daarmee help je de klant van zijn onzekerheid af.’ Bakkers die kiezen om zelf e-nummer vrij brood aan te bieden, adviseert Spanninga om dit niet aan de grote klok te hangen om het andere brood niet te schaden. ‘Er is niks mis met e-nummer vrij brood en er zijn consumenten die er op zoek naar zijn, maar vertel de waarheid als je het aanbiedt. Dat geldt ook voor broden die worden aangeduid met termen als: puur, natuurlijk, eerlijk. Dit kunnen gevaarlijke termen zijn om te gebruiken als je er geen goed verhaal bij hebt.’  

Prof. dr. Martijn Katan, hoogleraar voedingsleer aan de Vrije Universiteit over e-nummer vrij brood: ‘Men maakt gebruik van irrationele angsten van de consument die niet kunnen oordelen of voedsel gezond is of niet. Op korte termijn kan deze aanpak slim zijn, omdat het winst oplevert, maar sociaal gezien is het onverantwoord. Op lange termijn zal deze aanpak  terugslaan op de hele levensmiddelenindustrie en schaadt het de gehele branche. Want wat er in feite wordt gezegd is “we hebben gif in uw brood gestopt en dat zo lang mogelijk stil weten te houden, maar nu gaan we geld verdienen door te doen of er geen gif meer in zit”. Wetenschappelijk gezien is de claim e-nummer vrij brood lariekoek. Achter die e-nummers gaan onschuldige stoffen schuil. E300 bijvoorbeeld is vitamine C.’

 

Reageer op dit artikel