nieuws

Consument negatiever over economie

Nieuws

AMSTERDAM – De consument is in mei negatiever geworden over de economie, blijkt uit cijfers van het CBS. Dit komt onder meer door de stijgende voedselprijzen.

Consument negatiever over economie

AMSTERDAM – De consument is in mei negatiever geworden over de economie, blijkt uit cijfers van het CBS. Dit komt onder meer door de stijgende voedselprijzen.

In mei waren er onder de Nederlandse consumenten 40 procent meer pessimisten dan optimisten over de economische toekomst. Een jaar geleden overvleugelden de positivo’s de negatieven nog met 19 procent

September
Consumenten waren al in mineur sinds september vorig jaar, toen de pessimisten voor het eerst in lange tijd de overhand kregen. Dat kwam door de alarmerende berichten over de Amerikaanse hypotheekmarkt, waar de bron ligt van de huidige malaise.

Dollar
De psyche van de consument wordt sterk beïnvloed door berichten over de zwakke dollar, dure benzine en stijgende voedselprijzen. Volgens CBS-econoom Michiel Vergeer is het negativisme onder consumenten overdreven. ‘Hoe het met de werkelijke economie gaat, is een stuk positiever dan het sentiment van consumenten.’

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels